PdF:PdDR_MTV2 Modern Educational Theory - Course Information
PdDR_MTV2 Modern Educational Theory
Faculty of EducationAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Prerequisites (in Czech)
- Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
- Syllabus (in Czech)
- Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
- Literature
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
- MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
- ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
- SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
- WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
- Assessment methods (in Czech)
- ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/PdDR_MTV2