PdF:SZ7BP_JKRE Zákl. jaz. kultury a rétoriky - Informace o předmětu
SZ7BP_JKRE Základy jazykové kultury a rétoriky
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. - Rozvrh
- Út 8:50–9:35 učebna 20, Út 9:45–10:30 učebna 20, Út 10:40–11:25 učebna 20, Út 11:35–12:20 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu je student schopen: 1. tvořit psané i mluvené projevy ve spisovné češtině. 2. vhodně zvolit spisovný nebo nespisovný jazyk s ohledem na komunikační situaci. 3. kultivovaně se vyjadřovat a vystupovat. Jazyková a komunikační výchova jako součást výchovy a vzdělávání studentů; učitelství. I přes množství různých komunikačních systémů zůstává jazyk základním dorozumívacím kódem a výchova k jazykové kultuře, ke kultivované jazykové komunikaci a rétorice je v pedagogické výchově nezbytná. Cílem je poznání spisovné češtiny v její komunikační funkci v projevech psaných i mluvených. Probírání obtížných jazykových jevů doplňují praktická cvičení pravopisná, mluvnická, stylistická a cvičení z rétoriky.
- Osnova
- 1. Základní předpoklady jazykové kultury. Orientace v češtině. Spisovnost a nespisovnost ve společenské komunikaci. 2. Požadavky kladené na kultivované vyjadřování z hlediska kultury řeči. Jazyková správnost, normy, kodifikace, úzus. Základní kodifikační příručky a současná literatura o češtině;. 3. Správnost mluvnická, pravopisná a výslovnostní. 4. Jazykové nedostatky; úskalí v rovině fonologické, morfologické a syntaktické. Praktická cvičení v komunikaci. 5. Rozvoj slovní zásoby. Jazykové kontakty a slova přejatá jako důsledek styků se světem. 6. Stylová diferenciace jazykové komunikace, tendence k jazykové ekonomii. 7. Rétorika, funkční vymezení řečnického stylu. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů, stylová vrstva řečnická. Zvukové prostředky. 8. Komunikace verbální a neverbální. Potřeby komunikační praxe v souvislosti s kulturou řeči.
- Literatura
- MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
- KRČMOVÁ, Marie. Jazyk v komunikaci. In Argumentace a umění komunikovat. Brno: PedF MU, 1999, s. 221-230, 9 s. none. ISBN 80-210-2186-1. info
- LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999, 166 s. ISBN 807067685X. info
- KŘÍSTEK, Michal. Specifické rysy lexika. Jelínek, M. Švandová, B., aj. In Argumentace a umění komunikovat. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, s. 269-277. ISBN 80-210-2186-1. info
- KRČMOVÁ, Marie. Výslovnost ve veřejném projevu. In Argumentace a umění komunikovat. Brno: PedF MU, 1999, s. 297-312. není. ISBN 80-210-2186-1. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- LANGER, Antonín. Úspěch veřejné promluvy : kapitoly z rétoriky. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993, 103 s. ISBN 807168063X. info
- Výukové metody
- Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu. Probírání obtížných jazykových jevů doplňují praktická cvičení pravopisná, mluvnická, stylistická a cvičení z rétoriky.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba absolvovat písemný test, kde studenti volně formulují odpovědi na otázky. Test je bodovaný. Student musí získat alespoň nadpoloviční většinu bodů.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SZ7BP_JKRE