Bi1MK_ENV1 Praktikum k environmentálnímu vzdělávání a pěstitelství 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Slavíčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit využití integrovaného tématického vyučování pro environmentální vzdělávání ;
2, použít informace o pěstitelství, environmentálním vzdělávání a didaktice k přípravě, realizaci a ověření integrovaného výukového programu (ITV);
3,vytvořit skupinovou seminární práci ITV a ověřit účinnost výuky
; 4, předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při návrhu a obhajobě ITV ;
5,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit i neznámé situace, které nastávají při využívání aktivizujících metod a forem výuky;
Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní.
Osnova
  • Seminář vysvětluje základní pojmy z přírody, zaměřuje se na praktické znalosti o životě zvířat a vztah k životnímu prostředí. Rozsah znalostí je v souladu s požadavky základního vzdělání, včetně motivace a didaktiky. Seminář obsahuje exkurze s praktickou dílnu. 1. Živočichové jak je neznáme, biologická ochrana. 2. Fobie z organismů u studentů - přímá práce studentů s odborníkem. 3. Živočich ve školní výuce a v environmentálním vzdělávání. 4. Podzim ve školní zahradě - fenologická pozorování - práce s pracovními listy. 5. Kontaktní výuka s přírodninami - přímá práce studentů s žáky pod vedením odborníka.
Literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna Kejbaly
Výukové metody
teoretická příprava,zkušenostní učení, skupinový projekt, skupinová diskuse
Metody hodnocení
zápočet za aktivní plnění úkolů v průběhu kurzu. Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Informace učitele
V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011.