PdF:SA4BP_ZPdP Základy pedagogiky (před.) - Informace o předmětu
SA4BP_ZPdP Základy pedagogiky (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 9:45–10:30 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru. - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v procesu výchovy a vzdělávání.
- Osnova
- 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy. 2. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy. 3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce. 6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum. 7. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Mezinárodní výzkumy. 8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení. 10. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, škola jako organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 11. Evropská dimenze ve vzdělávání. Institucionální základna. Principy EU. Globální výchova. Učící se společnost. 12. Individuální a sociální význam vzdělání. Právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 13. Pedagogický výzkum. Stav, instituce, perspektivy, příklady .
- Literatura
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- PETRŽELKA, Josef. Byl Sókratés učitel? Přehled možných odpovědí. ProFil. Brno: KF FF MU, 2005, VI, č. 1, s. 1-X, X. ISSN 1212-9097. URL info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992, 124 s. ISBN 80-7066-628-5. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. info
- TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášek
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Předpoklady připuštění ke zkoušce: - min. 75 % úspěšnost vědomostního testu - napsání třístránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Základy pedagogiky na mood-lince. - ústní zkouška. Reflexe nad vybranými edukačními problémy na základě otázek z okruhů přednáškových témat (podmínkou je četba povinné literatury). - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí. Účast v seminářích je povinná z 75 %. Známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - ústní zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované eseje
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
Seminární témata jsou vypsána v sylabu navazujícího předmětu Základy pedagogiky - seminář. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SA4BP_ZPdP