PdF:SZ2BP_TEV2 Seminář k teor. a metod. vých. - Informace o předmětu
SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Janda (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící)
Mgr. Magdalena Švandová (cvičící)
Mgr. Gabriela Věchtová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ2BP_TEV2/01: každé liché pondělí 18:55–19:40 učebna 38, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/02: každé liché pondělí 16:10–16:55 -1007, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/03: každé liché pondělí 18:00–18:45 učebna 34, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/04: každé liché úterý 18:55–19:40 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/05: každé liché úterý 16:10–16:55 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/06: každé liché úterý 18:00–18:45 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/07: každé liché úterý 17:05–17:50 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/08: každou lichou středu 9:45–10:30 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/09: každý lichý čtvrtek 10:40–11:25 učebna 20, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/10: každou lichou středu 7:55–8:40 učebna 58, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/11: každou lichou středu 10:40–11:25 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/12: každou lichou středu 13:25–14:10 učebna 38, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/13: každou lichou středu 12:30–13:15 -1007, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/14: každou lichou středu 11:35–12:20 učebna 35, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/15: každý lichý čtvrtek 7:55–8:40 -1007, M. Janda
SZ2BP_TEV2/16: každý lichý čtvrtek 8:50–9:35 -1007, M. Janda
SZ2BP_TEV2/17: každé sudé pondělí 18:55–19:40 učebna 38, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/18: každé sudé pondělí 16:10–16:55 -1007, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/19: každé sudé pondělí 18:00–18:45 učebna 34, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/20: každé sudé úterý 18:55–19:40 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/21: každé sudé úterý 16:10–16:55 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/22: každé sudé úterý 18:00–18:45 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/23: každé sudé úterý 17:05–17:50 budova C - učebna 8, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/24: každou sudou středu 9:45–10:30 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/25: každý sudý čtvrtek 10:40–11:25 učebna 20, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/26: každou sudou středu 7:55–8:40 učebna 58, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/27: každou sudou středu 10:40–11:25 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/28: každou sudou středu 13:25–14:10 učebna 38, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/29: každou sudou středu 12:30–13:15 -1007, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/30: každou sudou středu 11:35–12:20 učebna 35, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/31: každý sudý čtvrtek 7:55–8:40 -1007, M. Janda
SZ2BP_TEV2/32: každý sudý čtvrtek 8:50–9:35 -1007, M. Janda - Předpoklady
- Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
- Osnova
- 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD,, 2005, 214 s. Studijní literatura. ISBN 80-210-3687-7. info
- doporučená literatura
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problémů a samostatným zpracováním seminární práce - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SZ2BP_TEV2