PdF:SZ7BP_OVEP Současné etické problémy - Informace o předmětu
SZ7BP_OVEP Současné etické problémy
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- Út 7:00–7:45 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
- porozumět hlavním morálním problemům moderní společnosti
- vysvětlit příčiny vzniku totalitarismu - Osnova
- 1) Současnost jako ráj, začátek konce, nebo začátek nového začátku?
- 2) Otřásající zkušenost světových válek, technologický a kulturní šok.
- 3) Zkušenost s totalitou. Kořeny, shody a rozdíly nacistické a komunistické totality. Jak se to mohlo stát?
- 4) - „ –
- 5) Morální základy evropské kultury v interkulturní perspektivě. Praktická zkušenost evropského kolonialismu.
- 6) Teoretické základy evropské kultury – paradigma vědomí a pokrytectví.
- 7) Postmoderní pluralita, konflikt kultur v multikulturní společnosti: konfliktní jednota v různosti.
- 8) Potřebuje demokracie morální základy? Kdo hájí společné dobro? Možnosti a potíže demokracie přímé. Jsou ji lidé hodni?
- 9) Lidské nadání k dobru i zlu. Perspektiva evoluční biologie, vývojové a sociální psychologie. Význam svobody.
- 10) - “ -
- 11) Život v rozporu se sebou samým: kritika konzumní společnosti u E. Fromma.
- 12) Participativní a dominantní model globalizace: sen a realita. Morální důsledky reality: asymetrický konflikt, mediální manipulace, válka z morálních důvodů.
- 13) Ekologická krize v etické perspektivě. Vláda osvícených proti praticipativnímu modelu.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Ukončení zápočet. Podmínkou ukončení kursu je odevzdání písemné práce (v tištěné podobě) v rozsahu nejméně 5 norm. stran zaměřené na některé téma kursu a vycházející nejméně ze dvou odborných monografií.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: 1) Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. 2) Barbusse, H.: Oheň. Praha, Naše vojsko 1989. 3) Fromm, E.: Mít nebo být? Naše vojsko, Praha 1992. 4) Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. 5) Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 997. 6) Gore, Al: Země na misce vah. Argo 1994. 7) Jankowski, K.: Odvrácená tvář Ameriky. Hippie hledají zaslíbenou zemi. Praha, Orbis 1975. 8) Leopold, A.: Etika země. In: Filosofický časopis, r. XXXIX., 1991,č. 6, s. 1 011- 1 026. 9) King, A., Schneider, B.: První globální revoluce. Bradlo, Bratislava 1991. 10) Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996. 11) Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON 1991. 12) Matějček, Z., Langmeier, J. : Počátky našeho duševního života. Praha 1986. 13) Todorov, T.: Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha, Mladá fronta 1996. 14) Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993. Další související texty viz: www.valach.info
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SZ7BP_OVEP