PdF:SZ7BP_sSPs Seminář k sociální psychologii - Informace o předmětu
SZ7BP_sSPs Seminář k sociální psychologii
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
PhDr. Juliana Ševčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_sSPs/01: každé liché pondělí 9:45–10:30 -1007, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/02: každé liché pondělí 7:00–7:45 učebna 41, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/03: každé liché úterý 7:55–8:40 učebna 42, J. Ševčíková
SZ7BP_sSPs/04: každé liché úterý 9:45–10:30 učebna 5, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/05: každé liché úterý 10:40–11:25 učebna 2, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/06: každou lichou středu 8:50–9:35 učebna 33, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/07: každou lichou středu 10:40–11:25 učebna 33, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/08: každou lichou středu 9:45–10:30 učebna 33, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/09: každou lichou středu 11:35–12:20 učebna 38, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/11: každý lichý čtvrtek 9:45–10:30 učebna 51, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/13: každé liché pondělí 17:05–17:50 učebna 38, J. Řezáč
SZ7BP_sSPs/14: každý lichý čtvrtek 7:55–8:40 učebna 33, J. Ševčíková
SZ7BP_sSPs/15: každé liché úterý 9:45–10:30 -1007, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/16: každé liché úterý 10:40–11:25 -1007, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/17: každé sudé pondělí 9:45–10:30 -1007, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/19: každé sudé úterý 7:55–8:40 učebna 42, J. Ševčíková
SZ7BP_sSPs/20: každé sudé úterý 9:45–10:30 učebna 5, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/21: každé sudé úterý 10:40–11:25 učebna 2, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/22: každou sudou středu 8:50–9:35 učebna 33, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/23: každou sudou středu 10:40–11:25 učebna 33, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/24: každou sudou středu 9:45–10:30 učebna 39, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/25: každou sudou středu 11:35–12:20 učebna 38, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/27: každý sudý čtvrtek 9:45–10:30 učebna 51, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/29: každé sudé pondělí 17:05–17:50 učebna 38, J. Řezáč
SZ7BP_sSPs/30: každý sudý čtvrtek 7:55–8:40 učebna 33, J. Ševčíková
SZ7BP_sSPs/31: každé sudé úterý 9:45–10:30 -1007, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/32: každé sudé úterý 10:40–11:25 -1007, Z. Kročáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, budou umět zorientovat se v zadané problematice, naučí se samostatně a tvořivě zpracovat zadané téma a prakticky si procvičí probíranou problematiku.
- Osnova
- Tématické zaměření seminářů (plán si upřesní učitel, který povede semináře) (nabídka titulů je pouze inspirativní, je možno využívat veškeré odborné prameny a přidávat zdroje aktuální) 1. Stanovení požadavků a zadání témat a prací 2. Člověk - společnost - kultura (Problém humanizace člověka v kontextu jeho společenského života) (klíčové pojmy: socializační proces; humanizace; průběh socializace; podmínky efektivní socializace a kritéria efektivity; výchova jako řízená socializace; produkty socializace) o Studijní prameny: NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 57-80 NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 278 (kap. Socializace) ALAN,J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Bauman, Z.: Myslet sociologicky, Praha, SLON 1996 VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 225 kap. Člověk a kultura DRAPELA,V.J. Rozvoj jedince a jeho vztah ke společnosti v pojetí humanistické psychologie. Čs.psychol.,1991,3,s.254-258. SVOBODA, M.: Aplikace sociální psychologie. Praha, SPN 1985. 3. Sociální učení (klíčové pojmy: učení; alternativní pojetí (klasifikace) sociálního učení; sociální posilování; nápodoba; identifikace.) Studijní prameny: ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; GRÁC,J.:Exemplifikácia. Vzory a modely v živote človeka. Bratislava OBZOR 1990. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996. MELLIBRUDA, J.: Hladanie seba samého. Bratislava, Smena 1987. MELLIBRUDA, J.: Ja-ty-my. Bratislava, Smena 199O. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 4. Sociální adaptace (klíčové pojmy: adaptace, adjustace, maladaptace; projevy (symptomy) maladaptace; možnosti ovlivňování procesu sociální adaptace dítěte na prostředí školy) Studijní prameny: Helus, Z.: Problémy adaptace žáků při přechodu ze základní na střední školu, Brno KPPP 1986. CHARVÁT,J.:Život, adaptace, stress. Praha,SZN 1969. KARNSOVÁ,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Zásady a cvičení.Portál, Praha 1995. MACHALOVÁ,M.: Adaptácia osobnosti v sociálnom prostredí. Čs.psychol. 1990,3,s.242-250. MARKO,J.: Typologia školskej adjustovanosti, jej príčin a prejavov. Psychol. a patopsychol.dieťaťa, 1974,5,s.442-414. MARKO,J.: Vpravovanie sa dieťaťa do školského prostredia. Bratislava, SPN 1971. PELIKÁN,J.: Některé problémy působení školního prostředí na sebereflexi žáků. Pedagogika,1995,3,s.210-216. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 259 – kap. Sociální psychologie školy. 5. Meziosobní vztahy (teorie interakce) (klíčové pojmy: interakce; součinnost (druhy); vztahy (typy); povaha vztahu; styly interakcí) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 285 (kap. Sociální interakce) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str. 45-56 VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 263 (kap. Osobní vztahy). Beletristický pohled na mezilidské, profesní i terapeutické interakce. (soc. psych. náhled na dílo): Irvin D. Yalom: Lži na pohovce. Praha, Portál 1999 6. Možnosti analýzy meziosobních interakcí (cvičení) Studijní prameny: BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. 7. Sociální poznávání (klíčové pojmy: percepce; percepční senzitivita; zákonitosti so. poznávání; percepční stereotypy; atribuce.) Studijní prameny: KASÍKOVÁ,H.: Auditivové, vizuálové a ti další. In.: Děti a my, My a děti roč.XXIV. 2/94 s.26 NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 81 (kap.: Sociální kognice) ŠTECH, S.: Teorie atribučních procesů. Čs.psychol.,198O, 5, 469-473. VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 99 (kap. Sociální poznávání) 8. Komunikace (klíčové pojmy: komunikační obsahy; formy komunikace; podmínky efektivní komunikace; typy komunikace) Studijní prameny: MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1999. str.: 118 (kap. Masová komunikace a kultura) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 177-214. (kap. Komunikace) PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 125 (kap. o mediální komunikaci) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:127 (kap. Sociální komunikace) WATZLAWICK, P. : Pragmatika lidské komunikace. Praha : Konfrontace 1999. 243 s. 9. Možnosti kultivace sociálních (komunikačních, percepčních a interakčních) dovedností učitele i dětí (klíčové pojmy: komunikační hry; výcvikové a tréninkové techniky; dramatická výchova atp.) Studijní prameny: CANFIELD, J., SICCONE, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. HERMOCHOVÁ, S.: Metody aplikované sociální psychologie II. Partnerské programy a partenrské hry. Praha, UK 1989. HERMOCHOVÁ, S.: Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, UK 1988. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4. Canfield, J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. 10. Psychologie sociálních skupin (klíčové pojmy: malá sociální skupina; struktura a dynamika skupin. života; normy a klíma ve skupině; vlastnosti a klasifikace skupin.) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 284-297. KOLLÁRIK,T.: Ke štúdiu sociálnej atmosféry v skupině. Čs.psychol., 1990,6,s.500-510. NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 215-244. ŘEZÁČ, J.: Sociální klima ve školní třídě. In.: Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů.Brno, Paido 1998. s.117-125. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 93 (problematika sociálních norem) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:365 (Malé sociální skupiny) 11. SOCIOMETRIE (cvičení – příprava aplikace sociometrického dotazníku) (klíčové pojmy: sociometrie; SO-RA-D; sociogram; sociometrický status; skupinová struktura a substruktury MSS.) Studijní prameny: Hrabal, V.: Sociometricko-ratingový dotazník. Bratislava Psychodiagnostika 1979. Petrusek, M.: Sociometrie. Praha, Svoboda 1969. 12. Specifika a rizika skupinového života (klíčové pojmy: polarizace skupiny; skupinové myšlení; skupinová lenost; vliv skupiny na výkon;) Studijní prameny: CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Portál 1994. ERB, Helmut H. Násilí ve škole. Praha : Nakladatelství Amulet, 2000 (váz.) ISBN 80-86299-22-8 LAŠEK, J., MAREŠ, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická Revue , 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Le BON, G.: Psychologie davu. Praha, KRA 1994. 13. Náročné životní situace; prosazování se ve společenském prostředí (klíčové pojmy: znaky náročné sociální situace; zvládání sociální zátěže, sociální podpora; adekvátní sebeprosazování) Studijní prameny: DAN. J.: Pracovní vyprahnutí učitelů. Učitel a zdraví.Nakl. Křepela. PÚ AV ČR, Brno 1998. s.67-73.MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha, ELFA 1991. VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Praha 1994. URBÁNEK, P.: Změny v profesním zatížení učitelů základních škol. Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. VII. celostátní konference ČAPV. Hradec Králové 1999. s.280-285. 14. SOCIOMETRIE II. (cvičení – skupinová diskuse výsledků sociometrického šetření) 15. zápočty
- Literatura
- SMÉKAL, Vladimír. Soudková, Miluše: O zdravých vztazích mezi lidmi - Doslov. 1. vydání. Brno: Doplněk, 2006. ISBN 80-7239-196-8. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
- HAYESOVÁ, Nicky. Aplikovaná psychologie. Translated by Dagmar Brejlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 220 s. ISBN 80-7178-807-4. info
- NOVOTNÝ, Petr. Kultura školní třídy - staronová výzva. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: VŠP, 1999, s. 355-358. ISBN 80-7041-531-2. info
- ŠVEC, Vlastimil a Roman MUSIL. Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 268-274. ISBN 80-7041-531-2. info
- ŠVEC, Vlastimil. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumku. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 18-26. ISBN 80-7041-531-2. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
- Výukové metody
- Praktická procvičení teoretických znalostí formou skupinových sociálně-psychologických her, panelové diskuse, eseje a seminární práce.
- Metody hodnocení
- Zápočet se uděluje za aktivní účast na semináři (vedení panelové diskuse, seminární práce v rozsahu 5 stran s využitím doporučené literaturynebo - dle konkretizovaných požadavků vedoucího semináře)
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Literatura je uvedena ke každému seminárnímu tématu v osnově. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SZ7BP_sSPs