OP3BK_CVIS Vzdělávání v informační společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 13. 10. 9:20–10:05 učebna 30, So 27. 10. 7:30–9:10 učebna 30, So 22. 12. 7:30–9:10 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vzdělávání v informativní společnosti má poskytnout základní orientaci ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro plnohodnotný život. Je nutno znát charakter změn společnosti, rodiny, školy, vzdělávání a výchovy a osvojit si postoje a předpoklady kompetencí pro úspěšné vedení edukačních procesů. Kromě globálních pohledů je nezbytné uplatnit zřetel k situaci v ČR, tj. seznámit se s východisky a problémy rozvoje naší vzdělávací soustavy i s navrženým řešením v tzv. Bílé knize a v dalších důležitých materiálech.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, informační společnost. 2. Charakteristické rysy informativní společnosti (společnosti poznání, znalostí) s ohledem na vzdělávání. 3. Změny v obsahu vzdělání (kurikula) a jejich důsledky. 4. Moderní výukové metody, pedagogická komunikace, využití multimédií ve výuce. 5. Osobnostní přístup k žákum, důraz na rozvoj dimenzí myšlení, podpora tvořivých potencí člověka, posílení morálních aspektů.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce v rozsahu 7-10 stran na jedno z těchto témat: - Moderní výukové strategie. - Moderní didaktická technika ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013.