OP3MK_STMM Strategický marketing a management

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.8. 10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Morbacher (přednášející)
RNDr. Barbora Onderková (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 22. 9. 13:55–16:30 učebna 11, So 13. 10. 7:30–10:05 učebna 11, So 27. 10. 17:35–19:15 učebna 11, So 1. 12. 15:45–17:25 učebna 11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Strategický management a marketing je seznámení s významem, metodami a nástroji strategického řízení a strategického marketingového řízení. Předmět rozšiřuje znalosti získané v bakalářském stupni studia v rámci předmětu Základy managementu a marketingu. Pozornost je zaměřena zejména na strategické analýzy, formulování strategií a sestavení marketingových plánů. Vedlejším cílem je vyzkoušení si týmové práce a zpracování seminární práce využívající znalosti získané v rámci tohoto předmětu, tj. projektu zaměřeného na strategickou analýzu a návrh strategie pro vybraný podnik – skutečně existující anebo fiktivní. Po absolvování tohoto kurzu by student měl : a)rozumět obsahu a významu strategického řízení a strategického marketingu a vzájemných souvislostí mezi oběmi oblastmi b)rozumět provázanosti strategického řízení podniku a strategického řízení dílčí funkce podniku – marketingové funkce c)pochopit význam vazeb podniku s okolím pro dosažení a udržení si konkurenceschopnosti d)znát podstatu metod a nástrojů strategického managementu a marketingu e)být schopen aplikovat teoretické poznatky v zpracované seminární práci.
Osnova
  • 1. Význam strategického řízení pro konkurenceschopnost podniku.
  • 2. Hierarchie strategií a postavení strategického marketingového řízení ve strategickém řízení podniku.
  • 3. Druhy a typy strategií a marketingových strategií.
  • 4. Proces strategického řízení a strategického marketingového řízení.
  • 5. Analýzy vnějšího (obecného a oborového okolí.
  • 6. Analýzy vnitřního prostředí.
  • 7. SWOT analýza.
  • 8. Proces tvorby strategií a návrh variantních strategií.
  • 9. Implementace a metody hodnocení strategie.
  • 10.Zpracování strategického marketingového plánu.
Literatura
  • CHARVÁT, Jaroslav. Firemní strategie pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 201 s. ISBN 8024713896. URL info
  • MIKOLÁŠ, Zdeněk. Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku : konkurenční potenciál a dynamika podnikání. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 198 s. ISBN 8024712776. URL info
  • Strategický marketing. Edited by Dagmar Jakubíková. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická, 2005, 209 s. ISBN 8024509024. info
  • HORÁKOVÁ, Helena. Strategický marketing. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada, 2003, 200 s. ISBN 8024704471. info
  • KOŠŤAN, Pavol a Oldřich ŠULEŘ. Firemní strategie : plánování a realizace. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, xi, 124. ISBN 8072266578. info
  • MOZGA, Jaroslav a Miloš VÍTEK. Strategický marketing. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 239 s. ISBN 80-7041-484-7. info
  • DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2001, xiv, 256. ISBN 8071796034. info
  • WESTWOOD, John. Jak sestavit marketingový plán. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 117 s. ISBN 8071695424. info
Výukové metody
Kurz je realizovaný prostřednictvím tutoriálů, t.j. kombinací přednášek a aktivní účasti studentů v podobě diskuse týkající se odpřednášených částí daných témat. Aktivní zapojení studentů je podpořeno také zpracováním skupinové práce, její prezentací a obhajobou.
Metody hodnocení
Studium je založeno jednak na přímé výuce – přednášce a tutoriálech, kterých hlavní náplní bude přednáška a praktická aplikace učiva na příkladech a dále na zpracování samostatné týmové seminární práce mimo hodiny vyhrazené přímé výuce. Absolvování kurzu vyžaduje také přípravu na setkání, která spočívá v nastudování vstupných informací k jednotlivým tématům uvedených v online Průvodci ke studiu. Tématem seminární práce je strategická marketingová analýza a zpracování návrhu marketingové strategie pro vybraný podnik. Seminární práci zpracovává tým v počtu 3 studentů.Seminární práce má požadovaný rozsah cca 60 stran, tj. cca 20 stran textu na jednoho člena týmu. Zkouška bude mít podobu obhajoby seminární práce a bude probíhat formou kladení otázek ze strany tutora jak k seminární práci, tak i k teoretickým znalostem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014.