PdF:SZ2MK_APdE Aplikace pedagogiky - Informace o předmětu
SZ2MK_APdE Aplikace pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0.3/0/0. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdalena Švandová (přednášející)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Novák (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ2MK_APdE/01: So 15. 12. 14:50–18:20 učebna 1, M. Novák, R. Pospíšil
SZ2MK_APdE/02: So 27. 10. 14:50–18:20 učebna 1, M. Novák, R. Pospíšil - Předpoklady
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - identifikovat aktuální pedagogické problémy - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - porozumět současným problémům ve školství ČR - použít teoretické informace v praxi - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - identifikovat aktuální pedagogické problémy - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - porozumět současným problémům ve školství ČR - použít teoretické informace v praxi - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti
- Osnova
- Aktuální pedagogické informace. Přístupy k žákům s nápadným, resp. rušivým chováním. Negativní sebehodnoceni žáka a jeho příčiny. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Zdravotní rizika při pedagogické práci. Psychická zátěž učitelů. Učitelé a optimismus. Nadané dítě - podněty pro práci s nadaným žákem. Styly učení a možnosti jejich rozvíjení. Česká školní inspekce. Problematika genderu. Problematika řízení školy v praxi. Šikana ve školách.
- Literatura
- doporučená literatura
- POSPÍŠIL, Radek. Kapitoly k aktuálním problémům pedagogiky. 1. vyd. MSD, Brno: Katedra pedagogiky, 2009, 100 s. ISBN 978-80-7392-096-8. info
- neurčeno
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender a společnost. In SMETÁČKOVÁ, Irena a Klára VLKOVÁ. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2005, s. 26-31. ISBN 80-903331-2-5. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
- MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
- Kafomet :katalog forem a metod práce pro I. a II. stupeň. Edited by Petr Hodek. Třebíč: Infra, 2000, [263] s. v. ISBN 80-902814-0-0. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
- ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
- Metody hodnocení
- Zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické nebo tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
- Informace učitele
- Aktuální pedagogické informace. Přístupy k žákům s nápadným, resp. rušivým chováním. Negativní sebehodnoceni žáka a jeho příčiny. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Zdravotní rizika při pedagogické práci. Psychická zátěž učitelů. Učitelé a optimismus. Nadané dítě - podněty pro práci s nadaným žákem. Styly učení a možnosti jejich rozvíjení. Česká školní inspekce. Problematika genderu. Problematika řízení školy v praxi. Šikana ve školách.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ2MK_APdE