PdF:SZ7MK_PPPS Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
SZ7MK_PPPS Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MK_PPPS/OS01: Pá 12. 10. 18:30–20:10 učebna 50, Pá 30. 11. 14:50–16:30 učebna 50, Pá 7. 12. 16:40–18:20 učebna 50, Pá 14. 12. 18:30–20:10 učebna 50, J. Mareš
SZ7MK_PPPS/OS02: So 20. 10. 14:50–16:30 učebna 50, So 27. 10. 18:30–20:10 učebna 50, So 10. 11. 18:30–20:10 učebna 50, So 24. 11. 16:40–18:20 učebna 50, J. Mareš - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
na nové vyšší rovině rozšířit svou teoretickou základnu;
aplikovat poznatky pedagogické psychologie do učitelské praxe;
porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie;
adekvátně používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie;
naučit se poznávat a identifikovat učební a styly i strategie žáků;
poznávat a vysvětlovat příčiny školní neúpěšnosti žáků. - Osnova
- 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
- 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
- 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
- 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
- 5. Osobnost současného žáka.
- 6. Problémový žák.
- 7. Psychologie učení.
- 8. Psychologie kreativity.
- 9. Psychologie vyučování.
- 10. Učební styly a strategie.
- 11. Školní úspěch a neúspěch.
- 12. Psychohygiena edukace.
- 13. Psychologie osobnosti učitele.
- 14. Psychologie výchovy.
- 15. Rodina, škola a vývoj.
- 16. Patopsychologie edukace.
- 17. Psychosociální klima školy.
- 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, domácí příprava, četba
- Metody hodnocení
- písemné testy (60% minimum)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ7MK_PPPS