SP7BP_PSCH Psychiatrie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_PSCH/01: Po 16:40–17:25 učebna 50, P. Kachlík
SP7BP_PSCH/02: Po 15:45–16:30 učebna 50, P. Kachlík
Předpoklady
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládá se znalost základů anatomie a fysiologie CNS, biochemie, fysiologie. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové poznatky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychiatrie SP4BK_PSCH a SPZKC_PSCH, SP4RC_PSCH, SP1BP_PSCH, SP2BP_PSCH, SP3BP_PSCH
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními chorobnými stavy z oblasti psychiatrie, jejich terminologií, přičinami, vývojem, příznaky, klasifikací, léčbou a prevencí. Podrobnější tématické vymezení je uvedeno níže.
Duševní zdraví a psychická porucha, příznaky a příčiny psychických poruch, klasifikace psychických poruch, psychózy dětského věku, psychogenní poruchy a neurózy, depresivní stavy u dětí, psychosomatické poruchy, poruchy chování, lehká mozková dysfunkce a hyperaktivní syndrom, poruchy učení, poruchy mentální úrovně, poruchy vývoje osobnosti a psychopatie, důsledky psychické deprivace a týrání dítěte pro vývoj jeho osobnosti, disocialita a delikvence, závislost na alkoholu a drogách, suicidální chování.
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní terminologii v psychiatrii, vyšetřovací metody, vybrané poruchy a chorobné stavy. Bude mít přehled o jejich etiologii, patofysiologii, symptomech, klasifikaci, terapii a prevenci.
Osnova
  • 1. Náplň a historie oboru, stručný přehled jeho vývoje
  • 2. Obecné zásady psychiatrického vyšetření
  • 3. Popis nynějšího onemocnění pacienta
  • 4. Význam osobní a rodinné anamnézy
  • 5. Objektivní vyšetření a stanovení diagnózy
  • 6. Psychologické vyšetření v psychiatrii
  • 7. EEG vyšetření v psychiatrii
  • 8. Základní zobrazovací metody, jejich přehled a význam
  • 9. Biochemie a likvorologie v psychiatrii
  • 10. Neurobiologie v psychiatrii
  • 11. Neurochemie, přehled základních transmiterů a jejich význam v CNS
  • 12. Schizofrenie, vymezení, primární a sekundární příznaky
  • 13. Schizofrenie-hlavní formy
  • 14. Schizofrenie-etiologie, genetika, léčba
  • 15. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané drogami - obecný přehled
  • 16. Alkohol, jeho působení na organismus, akutní intoxikace
  • 17. Patická opilost
  • 18. Následky abúzu alkoholu
  • 19. Alkoholické psychózy, závislost na alkoholu
  • 20. Účinky barbiturátů a amfetaminů, důsledky zneužívání
  • 21. Účinky konopných produktů a kokainu, důsledky zneužívání
  • 22. Účinky halucinogenů a opiátů, důsledky zneužívání
  • 23. Účinky těkavých látek a jiných drog, důsledky zneužívání
  • 24. Organicky podmíněné duševní choroby - základní pojmy
  • 25. Organicky podmíněné duševní choroby - obecný přehled, typy demencí
  • 26. Atroficko-degenerativní demence
  • 27. Alzheimerova choroba
  • 28. Pickova choroba, korová nemoc s Lewyho tělísky
  • 29. Huntingtonova chorea, demence u Parkinsonovy nemoci
  • 30. Ischemicko-vaskulární demence
  • 31. Sekundární (symptomatické) demence
  • 32. Progresivní paralýza
  • 33. Afektivní poruchy-výskyt, vymezení
  • 34. Depresivní syndrom-přehled hlavních příznaků
  • 35. Depresivní syndrom-typy
  • 36. Manický syndrom-příznaky a typy
  • 37. Bipolární afektivní porucha
  • 38. Rekurentní (návratná) depresivní porucha
  • 39. Terapie maniodepresivity, dopad choroby na zaměstnání pacienta, soudní význam
  • 40. Příčiny vzniku maniodepresivity, její možné ovlivnění
  • 41. Epilepsie-obecná charakteristika, okolnosti vzniku záchvatu, dělení
  • 42. Záchvaty typu grand mal
  • 43. Záchvaty typu petit mal
  • 44. Jacksonova epilepsie a psychomotorický záchvat
  • 45. Význam EEG v epileptologii, léčba epilepsie
  • 46. Povahové změny u epileptiků
  • 47. Epileptické demence
  • 48. Epileptické psychózy
  • 49. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem-obecné příčiny vzniku a projevy
  • 50. Fobické úzkostné stavy (agorafobie, sociální fobie, specifické fobie)
  • 51. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha
  • 52. Obsedantně kompulzivní poruchy
  • 53. Reakce na stress, maladaptace
  • 54. Disociační poruchy ("hysterie")
  • 55. Somatoformní poruchy (somatizace, hypochondrie, vegetativní dysfunkce)
  • 56. Výskyt, průběh a terapie neuróz.
Literatura
  • ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998, 192 s. ISBN 8071846813. info
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2002, 622 s. ISBN 80-7262-140-8. info
Výukové metody
Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
Metody hodnocení
Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 26 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 15 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=studijni-materialy&sid=ec3a9d13faedfe3ad9c1755f9479ad70
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.