PdF:SP7MP_S4e2 Specializace 4e2 - Informace o předmětu
SP7MP_S4e2 Specializace S4e2: Edukace žáků s těžším mentálním postižením
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7MP_S4e2/01: St 15:45–19:15 učebna 52, J. Pipeková
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student má po úspěšném absolvování předmětu prohloubené znalosti pojmů a metod práce z oblasti vzdělávání a podpory osoby s mentálním postižením, umí získané vědomosti používat při edukaci žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením v základní škole speciální a v zařízeních sociálních služeb.
- Osnova
- 1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace. Osobnost žáka s těžkou a hlubokou mentální retardací. 3. Poradenský systém poskytující služby žákům vzdělávajících se na základní škole speciální. 4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 6. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 7. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. 8. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie). 9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11. Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 12. Souběžné postižení více vadami. 13. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 14. Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 15. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění. 17. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením.
- Literatura
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- písemný test, aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali předmět SP7MP_S4e1.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SP7MP_S4e2