PdF:SPLBK_ZSO Zákl. spec.ped. oftal. - Informace o předmětu
SPLBK_ZSO Základy speciální pedagogiky oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 29. 11. 7:30–14:40 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenty seznámit s předmětem oboru. Etiologií, klasifikací a charakteristikou jednotlivých zrakových vad. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Metodiky, didaktiky. Na konci kurzu bude student znát systém speciálních zaízení pro péči o žáky se zrakovými vadami. Bude se dobře orientovat v oblasti prevence, integrace a poradenství.
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Dopad zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 3. Anatomie zrakového orgánu. 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. 5. Zrakové vady typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Zrakově postižené dítě ve školním věku . Specifika výuky zrakově postižených. 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Výuka Braillova písma. 10. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 11. Péče o později oslepné občany Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených (POSPZP) 13. Dítě s kombinovaným postižením. Vzdělávání hluchoslepých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- doporučená literatura
- EHÁK S. a kol. Oní lékaství. Uebnice pro lékaské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- neurčeno
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami. In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium.
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% bodového zisku), seminární práce - odevzdána v termínu prezentovaném v úvodu kurzu, aktivní účast v interaktivní diskusi - v době jejího konání. Neodevzdání seminární práce či neúčast v diskusi znamená nesplnění podmínek předmětu a jeho neúspěšné ukončení bez možnosti účastnit se závěrečného testu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HAMADOVÁ, P., KVĚTOŃOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007. ISBN 978-80-7315-159-1 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8 MONATOVÁ, L., Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, Paido, Brno MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4 www.braillnet.cz www.sons.cz www.lorm.cz www.european-agency.org www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.spektravox.cz www.ranapece.cz - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SPLBK_ZSO