SP_PRPR Professional Training

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Profesní poradenství Vymezení cílů a úkolů profesního poradenství v práci s handicapovanými, jejich specifika, úkoly výchovného poradce na speciálních školách Legislativa Základní právní normy dotýkající se bezprostředně zaměstnávání handicapovaných, nárokové složky a sociální politika státu vzhledem k zaměstnávání handicapovaných Metodologie profesního úspěch Techniky kontaktů a postojů klienta k úřadům, zaměstnavatelům, kolegům, asistentovi a k širšímu pracovnímu okolí. Základní postupy ve spolupráci s APZ. Komunikativní techniky Cvičení zaměřená na zdokonalení verbální a především nonverbální komunikace s handicapovanými vzhledem k možnostem jejich pracovního uplatnění. Důraz na komunikační modely a vzájemnou komunikaci. Simulace případů. Aktivní sociální učení Techniky zaměřené na sebepoznávání z hlediska prožitků v různých modelových situacích a jejich aktivní řešení. Posilování sebevědomí a pozitivního myšlení a jednání handicapovaných klientů Podporované zaměstnávání Východiska, tradice, struktura, efektivnost, význam agentur podporovaného zaměstnávání Funkce osobního asistenta PZ Funkce, úkoly, pracovní náplň, přístup.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 35 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able to: issue of professional orientation, understand and explain employment of people with disabilities, sheltered workshops and sheltered workplaces, supported Employment, orientation on the labor market, work with legislation, communicate with the client.
Syllabus
  • Professional advice Defining goals and objectives of professional counseling in working with     handicapped, their characteristics, educational consultant tasks in special schools legislation Basic rule of law affecting the employment of disabled immediately, claim folder and social policy of the state due to the employment of handicapped   Methodology career success Techniques for client contacts, and attitudes to   authorities, employers, colleagues, assistants and   wider work environment. Basic procedures in cooperation with AEP  . communicative techniques Exercises designed to improve verbal and nonverbal communication particularly with respect to handicapped     possibilities of their employment. Emphasis on communication patterns and communication. Simulation cases. Active social learning Techniques aimed at self-knowledge from experience in terms     of different scenarios and active solutions. Strengthening self-confidence and positive thinking and disabled clients Supported Employment Background, tradition, structure, effectiveness, importance of supported employment agencies Features a personal assistant CA Functions, tasks, workload, access.
Literature
  • Není žádná povinná literatura
Teaching methods
lectures, class discussion, excursions
Assessment methods
participation on seminars, excursions
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/SP_PRPR