SZ7BP_sSPs Seminář k sociální psychologii

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Vacková (cvičící)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_sSPs/01: každou sudou středu 13:55–14:40 učebna 42, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/02: každou sudou středu 14:50–15:35 učebna 25, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/03: každou sudou středu 12:05–12:50 učebna 58, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/04: každé sudé pondělí 10:15–11:00 učebna 42, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/05: každou lichou středu 9:20–10:05 učebna 54, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/06: každou lichou středu 10:15–11:00 učebna 62, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/07: každé liché pondělí 12:05–12:50 učebna 57, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/08: každou sudou středu 11:10–11:55 učebna 53, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/10: každé sudé úterý 17:35–18:20 učebna 3, J. Řezáč
SZ7BP_sSPs/11: každé sudé úterý 10:15–11:00 učebna 5, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/12: každou lichou středu 13:55–14:40 učebna 42, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/13: každou lichou středu 14:50–15:35 učebna 25, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/14: každou lichou středu 12:05–12:50 učebna 58, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/15: každé liché pondělí 10:15–11:00 učebna 42, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/16: každou sudou středu 9:20–10:05 učebna 54, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/17: každou sudou středu 10:15–11:00 učebna 62, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/18: každé sudé pondělí 12:05–12:50 učebna 57, J. Lukas
SZ7BP_sSPs/19: každou lichou středu 11:10–11:55 učebna 53, Z. Kročáková
SZ7BP_sSPs/20: každou sudou středu 13:55–14:40 učebna 32, I. Ocetková
SZ7BP_sSPs/21: každé liché úterý 17:35–18:20 učebna 3, J. Řezáč
SZ7BP_sSPs/22: každé liché úterý 10:15–11:00 učebna 5, Z. Kročáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, budou umět zorientovat se v zadané problematice, naučí se samostatně a tvořivě zpracovat zadané téma a prakticky si procvičí probíranou problematiku.
Osnova
  • Tématické zaměření seminářů (plán si upřesní učitel, který povede semináře) (nabídka titulů je pouze inspirativní, je možno využívat veškeré odborné prameny a přidávat zdroje aktuální) 1. Stanovení požadavků a zadání témat a prací 2. Člověk - společnost - kultura (Problém humanizace člověka v kontextu jeho společenského života) (klíčové pojmy: socializační proces; humanizace; průběh socializace; podmínky efektivní socializace a kritéria efektivity; výchova jako řízená socializace; produkty socializace) o Studijní prameny: NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 57-80 NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 278 (kap. Socializace) ALAN,J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Bauman, Z.: Myslet sociologicky, Praha, SLON 1996 VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 225 kap. Člověk a kultura DRAPELA,V.J. Rozvoj jedince a jeho vztah ke společnosti v pojetí humanistické psychologie. Čs.psychol.,1991,3,s.254-258. SVOBODA, M.: Aplikace sociální psychologie. Praha, SPN 1985. 3. Sociální učení (klíčové pojmy: učení; alternativní pojetí (klasifikace) sociálního učení; sociální posilování; nápodoba; identifikace.) Studijní prameny: ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; GRÁC,J.:Exemplifikácia. Vzory a modely v živote človeka. Bratislava OBZOR 1990. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996. MELLIBRUDA, J.: Hladanie seba samého. Bratislava, Smena 1987. MELLIBRUDA, J.: Ja-ty-my. Bratislava, Smena 199O. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 4. Sociální adaptace (klíčové pojmy: adaptace, adjustace, maladaptace; projevy (symptomy) maladaptace; možnosti ovlivňování procesu sociální adaptace dítěte na prostředí školy) Studijní prameny: Helus, Z.: Problémy adaptace žáků při přechodu ze základní na střední školu, Brno KPPP 1986. CHARVÁT,J.:Život, adaptace, stress. Praha,SZN 1969. KARNSOVÁ,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Zásady a cvičení.Portál, Praha 1995. MACHALOVÁ,M.: Adaptácia osobnosti v sociálnom prostredí. Čs.psychol. 1990,3,s.242-250. MARKO,J.: Typologia školskej adjustovanosti, jej príčin a prejavov. Psychol. a patopsychol.dieťaťa, 1974,5,s.442-414. MARKO,J.: Vpravovanie sa dieťaťa do školského prostredia. Bratislava, SPN 1971. PELIKÁN,J.: Některé problémy působení školního prostředí na sebereflexi žáků. Pedagogika,1995,3,s.210-216. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 259 – kap. Sociální psychologie školy. 5. Meziosobní vztahy (teorie interakce) (klíčové pojmy: interakce; součinnost (druhy); vztahy (typy); povaha vztahu; styly interakcí) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 285 (kap. Sociální interakce) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str. 45-56 VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 263 (kap. Osobní vztahy). Beletristický pohled na mezilidské, profesní i terapeutické interakce. (soc. psych. náhled na dílo): Irvin D. Yalom: Lži na pohovce. Praha, Portál 1999 6. Možnosti analýzy meziosobních interakcí (cvičení) Studijní prameny: BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. 7. Sociální poznávání (klíčové pojmy: percepce; percepční senzitivita; zákonitosti so. poznávání; percepční stereotypy; atribuce.) Studijní prameny: KASÍKOVÁ,H.: Auditivové, vizuálové a ti další. In.: Děti a my, My a děti roč.XXIV. 2/94 s.26 NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 81 (kap.: Sociální kognice) ŠTECH, S.: Teorie atribučních procesů. Čs.psychol.,198O, 5, 469-473. VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 99 (kap. Sociální poznávání) 8. Komunikace (klíčové pojmy: komunikační obsahy; formy komunikace; podmínky efektivní komunikace; typy komunikace) Studijní prameny: MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1999. str.: 118 (kap. Masová komunikace a kultura) NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 177-214. (kap. Komunikace) PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 125 (kap. o mediální komunikaci) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:127 (kap. Sociální komunikace) WATZLAWICK, P. : Pragmatika lidské komunikace. Praha : Konfrontace 1999. 243 s. 9. Možnosti kultivace sociálních (komunikačních, percepčních a interakčních) dovedností učitele i dětí (klíčové pojmy: komunikační hry; výcvikové a tréninkové techniky; dramatická výchova atp.) Studijní prameny: CANFIELD, J., SICCONE, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. HERMOCHOVÁ, S.: Metody aplikované sociální psychologie II. Partnerské programy a partenrské hry. Praha, UK 1989. HERMOCHOVÁ, S.: Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, UK 1988. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4 ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4. Canfield, J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998. 10. Psychologie sociálních skupin (klíčové pojmy: malá sociální skupina; struktura a dynamika skupin. života; normy a klíma ve skupině; vlastnosti a klasifikace skupin.) Studijní prameny: ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 284-297. KOLLÁRIK,T.: Ke štúdiu sociálnej atmosféry v skupině. Čs.psychol., 1990,6,s.500-510. NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 215-244. ŘEZÁČ, J.: Sociální klima ve školní třídě. In.: Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů.Brno, Paido 1998. s.117-125. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 93 (problematika sociálních norem) VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:365 (Malé sociální skupiny) 11. SOCIOMETRIE (cvičení – příprava aplikace sociometrického dotazníku) (klíčové pojmy: sociometrie; SO-RA-D; sociogram; sociometrický status; skupinová struktura a substruktury MSS.) Studijní prameny: Hrabal, V.: Sociometricko-ratingový dotazník. Bratislava Psychodiagnostika 1979. Petrusek, M.: Sociometrie. Praha, Svoboda 1969. 12. Specifika a rizika skupinového života (klíčové pojmy: polarizace skupiny; skupinové myšlení; skupinová lenost; vliv skupiny na výkon;) Studijní prameny: CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Portál 1994. ERB, Helmut H. Násilí ve škole. Praha : Nakladatelství Amulet, 2000 (váz.) ISBN 80-86299-22-8 LAŠEK, J., MAREŠ, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická Revue , 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Le BON, G.: Psychologie davu. Praha, KRA 1994. 13. Náročné životní situace; prosazování se ve společenském prostředí (klíčové pojmy: znaky náročné sociální situace; zvládání sociální zátěže, sociální podpora; adekvátní sebeprosazování) Studijní prameny: DAN. J.: Pracovní vyprahnutí učitelů. Učitel a zdraví.Nakl. Křepela. PÚ AV ČR, Brno 1998. s.67-73.MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha, ELFA 1991. VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Praha 1994. URBÁNEK, P.: Změny v profesním zatížení učitelů základních škol. Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. VII. celostátní konference ČAPV. Hradec Králové 1999. s.280-285. 14. SOCIOMETRIE II. (cvičení – skupinová diskuse výsledků sociometrického šetření) 15. zápočty
Literatura
  • SMÉKAL, Vladimír. Soudková, Miluše: O zdravých vztazích mezi lidmi - Doslov. 1. vydání. Brno: Doplněk, 2006. ISBN 80-7239-196-8. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • HAYESOVÁ, Nicky. Aplikovaná psychologie. Translated by Dagmar Brejlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 220 s. ISBN 80-7178-807-4. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Kultura školní třídy - staronová výzva. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: VŠP, 1999, s. 355-358. ISBN 80-7041-531-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil a Roman MUSIL. Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 268-274. ISBN 80-7041-531-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumku. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999, s. 18-26. ISBN 80-7041-531-2. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
Výukové metody
Praktická procvičení teoretických znalostí formou skupinových sociálně-psychologických her, panelové diskuse, eseje a seminární práce.
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje za aktivní účast na semináři (vedení panelové diskuse, seminární práce v rozsahu 5 stran s využitím doporučené literaturynebo - dle konkretizovaných požadavků vedoucího semináře)
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Literatura je uvedena ke každému seminárnímu tématu v osnově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.