ZS1BP_UDP Úvod do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 9:20–10:05 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět pojmovému aparátu a orientovat se v elementárním vědním systému pedagogiky ; - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb; - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - porozumět a vysvětlit historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělání ; - srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách a v současnosti; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.
Osnova
  • 1. Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám. Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy. Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4. Cíle výchovy a výchovné principy. 5. Funkce výchovy. 6. Prostředky a formy výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8. Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). 9. Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. 10. Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. 11.. Pedagogický odkaz J.A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). 12. Vývoj pedagogického myšlení v 17. 19. století Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. 13. Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) 14. Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. 15. Hlavní směry pedagogiky 20. století experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. 16. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, projekty Začít spolu, Zdravá škola aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-X. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 8021012951. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
Metody hodnocení
Ukončeno zápočtovým testem. Písemný test má 30 otázek, 15 z obecné pedagogiky a 15 z dějin výchovy. Pro získání zápočtu je třeba správně zodpovědět 12 otázek z obecné pedagogiky a 12 z dějin výchovy, tj. celkem 24 správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.