PdF:Bi2MP_PESP Pěstitelství - Informace o předmětu
Bi2MP_PESP Pěstitelství
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Pavel Tesař (pomocník) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16. 9. 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, Út 23. 9. 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, Út 30. 9. 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, Út 14. 10. 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, Út 11. 11. 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly
- Předpoklady
- Souběžné studium předmětu Bi2MP_PESC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
(1) porozumět a vysvětlit základní pojmy, dovednosti a praktické činnosti z pěstitelství, modelové pro základní vzdělávání
(2)použít informace z mineralogie, geologie, pedologie, meteorologie, přírodopisu a ekologie k vysvětlení rozdílů mezi klasickou formou zemědělství a biozemědělství a průběžně zpracovávat jednotlivá témata pro výuku žáků v základním vzdělávání;
( 3) odevzdat a obhájit závěrečnou skupinovou práci (integrovaný výukový program), odsouhlasenou vedoucím;
(4) student bude připraven k úspěšné práci s žáky na výstavě "Barevný podzim";
(5) interpretovat aranžování jako alternativní formu výuky ve studijních programech, připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě.
Předmět je obecně koncipován jako kurz motivující studenta k vytvoření závěrečné práce s žáky.
Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Alternativní formy výuky a přípravy učitelů korespondují s trendy vzdělávání pro 21. stol. v EU.
Předmět je z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Cílem je rozvoj úrovně znalostí základních pojmů a propojení základních vědomostí z oblasti meteorologie, klimatologie, pedologie, botaniky, zoologie a agroekologie, základních pro výuku pěstitelství a chovatelství dle RVP ZV. Důležitá je informační databáze, včetně bezpečnostních předpisů pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně, oborově didaktické dovednosti a návyky pro realizaci i výuku praktickách činností i vysvětlení souvislostí mezi uvedenými znalostmi pro vytvoření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti. - Osnova
- 1-2. ÚVOD DO PŘEDMĚTU a program „Biologie pro život a zdraví“ na pracovišti "Kejbaly" (obsah, forma, metody, podmínky ukončení, literatura, bezpečnostní předpisy a řády pro specializovaná pracoviště). 2.Předmět PĚSTITELSTVÍ - strategie udržitelného života a rozvoje (UR) společnosti v ČR a v EU. Výzkum a metody ve vzdělávání pro strategii UR (aktivní učení, aktivizující metody, formy a prostředky výuky dle RVP ZV). Základní pojmy: Kompetence dle RVP ZV a gramotnost pro UR. Význam Biologického hospodaření, pěstování, aranžování. Modely zkušenostního učení - Výukové programy. Informace k sem. práci S1 (proč a jak aranžování) a S2(proč a jak integrované výukové programy na školní zahradě a v terénu). 3-4.Zemědělství v EU - biologické pěstování jako součást biol. hospodaření (pracovní, globální a zdravotní výchova na ZŠ), permakultura. Praktické činnosti, pracovní list, didaktická kresba, prostředky výuky. 4, ABIOTICKÉ A BIOTICKÉ PODMÍNKY - limity života, vliv člověka na přírodu-pěstování, chov, šlechtění, výroba zemědělských produktů, genetické inženýrství, geneticky upravované organismy.Zkušenostní učení, stavba a fáze vyučovací jednotky. 5-6.PŮDA, vznik , složení, vlastnosti, třídění (půdní typy, druhy), ošetřování půd, úrodnost půd, hnojiva, hnojení, biologické ošetření. Diagnostika prekonceptů a hodnocení účinnosti. 7-8.BIOMY SVĚTA, podmínky života. Integrace základních pojmů, jako informační zdroj pro pěstování pokojových rostlin, modelových pro základní vzdělávání. Pedagogický konstruktivismus ve vzdělávání pro 21. století. 9-10.PĚSTOVÁNÍ A CHOVY V ČR, modelové organismy pro základní vzdělávání, CHOVY živočichů ve škole a v domácnosti. Alergie, fobie a povinnosti pedagoga. 11-12.VÝŽIVA A ZDRAVÍ – biotechnologie a geneticky upravované potraviny. Zdravá a zelená škola. 8.Základy pokusnictví na ZŠ
- Literatura
- studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
- DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
- NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
- TOMÁŠEK,Milan., (2000): Půdy České republiky, Praha: Český geologický ústav, 67s., ISBN 80-7075-403-6
- HEITZOVÁ, Halina:Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut, 1995.239 s. ISBN 80-7180-012-0
- HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna Kejbaly
- Výukové metody
- přednáška, řízená diskuse, skupinový projekt, domácí práce, e-learning
- Metody hodnocení
- Kolokvium - veřejná rozprava nad testem na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) a aplikací s poznáváním přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/Bi2MP_PESP