BiM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1 – seminář.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
· rozvíjet své odborné dovednosti
· usilovat o dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele;
· propojit teoretické poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi
· reflektovat dovednosti žáků
· reflektovat vlastní dovednosti
· naplánovat a realizovat výuku přírodopisu
· podílet se na vytváření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce·
Osnova
  • · činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.);
  • · vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
  • · plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
  • · náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny);
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
forma výuky: teoretická příprava, praxe na základní škole, seminář Výukové metody: hospitace, rozhovor, diskuze
Metody hodnocení
Metody hodnocení: hospitace, písemné vypracování portfoliového úkolu, zpracování pedagogického deníku.
Podmínky úspěšného ukončení:
- pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje
- odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku
- hospitace garanta praxe na hodině studente, rozbor této hodiny
Navazující předměty
Informace učitele
- Praxe musí být vykonána v České republice. - Přihlašování do IS ke škole, kde bude student praxi vykonávat, probíhá od 15. 9. do 24. 9. 2014. - Požádat o přihlášení k jiné škole je možné po řádném zdůvodnění od 25. 9. do 29. 9. (do 12:00 hod) 2014. - Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015.