PdF:SP7BP_SP1a Specializace 1a logopedie - Informace o předmětu
SP7BP_SP1a Specializace 1a Logopedie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7BP_SP1a/01: Po 13:00–16:30 učebna 60, P. Kopečný
- Předpoklady
- SP7BP_ORLF ORL - Foniatrie
splnění předmětu základy logopedie, správná artikulace všech hlásek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student ovládat problematiku vědního oboru logopedie, principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči; bude seznámen s přístroji a pomůckami užívanými v logopedické praxi. Osvojí si také poznatky k etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednitlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi v diagnostice a terapii. Práce s počítačovými programy a pomůckami pro rozvoj komunikační schopnosti.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- SOVÁK, Miloš. Logopedie : učebnice [Sovák, 1981]. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 460 s. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse ve třídě, výuka je doplněna o práci s počítačovými programy a materiály pro rozvoj komunikační schopnosti
- Metody hodnocení
- zpracování seminární práce; průběžné testování; písemný test (k úspěšnému ukončení je vyžadováno nejméně 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Podmínkou ukončení předmětu je správná artikulace všech hlásek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP7BP_SP1a