PdF:SPKDC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s - Informace o předmětu
SPKDC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/12. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- aktivní účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Charakterizovat a specifikovat strategie ve vzdělávání u žáků s těžkým postižením, vymezit oblasti, etiologické modely a klasifikaci narušené komunikační schopnosti u osob se zdravotním postižením, mentálním postižením, tělesným postižením, charakterizovat systémy alternativní a augmentativní komunikace, specifikovat možnosti podpory při komunikaci s žáky s těžkým zdravotním postižením.
- Osnova
- - Pojetí, edukace, prostředí a prostředky • Učitelem poskytovaná podpora žákům s těžkým zdravotním postižením • Narušená komunikační schopnost u osob s těžkým zdravotním postižením • Přístupy k rozvoji komunikačních dovedností osob s těžkým zdravotním postižením • Možnosti alternativní a augmentativní komunikace. - Možnosti rozvoje, terapie - specifika vzhledem k věku
- Literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-802-6207-160
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Vyd. 1. Brno: MSD, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
- BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace systému alternativní a augmentativní komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 263-280. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
- Výukové metody
- seminář, teoretické prezentace, diskuse
- Metody hodnocení
- písemný test - celkem 30 otázek, jedna odpověď správná, je třeba zodpovědět správně 75 % otázek.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SPKDC_SVTP