PdF:SZ_BEPO Bezpečnost práce a ochrana člo - Informace o předmětu
SZ_BEPO Bezpečnost práce a ochrana člověka za mimořádných událostí
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. JUDr. PhDr. Ivo Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Dušan Vičar, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ_BEPO/01: Út 17:35–18:20 učebna 50, T. Miléř, I. Svoboda
SZ_BEPO/02: Út 14:50–15:35 učebna 50, T. Miléř, I. Svoboda
SZ_BEPO/03: Út 16:40–17:25 učebna 50, T. Miléř, I. Svoboda
SZ_BEPO/04: Út 15:45–16:30 učebna 50, T. Miléř, I. Svoboda - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-FI)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-HPS)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (3)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE) (3)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky se zaměřením na inkluzivní vzdělávání pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika se zaměřením na inkluzivní vzdělávání pro střední školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP) (2)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Student si osvojí základní dovednosti a znalosti, jak předcházet mimořádným událostem a jak ochránit sebe a svěřené žáky v případě jejího vzniku.
- Osnova
- Mimořádné události – klasifikace mimořádných událostí; možná ohrožení; jak lze předcházet vzniku mimořádných událostí, jak být připraven a jak reagovat v případě kdy mimořádná událost nastane a co učinit po jejím skončení; nejfrekventovanější mimořádné události v ČR; terorismus (základní charakteristika, zásady chování)
- IZS – základní a ostatní složky IZS a jejich koordinace; zapojení právnických a fyzických osob do záchranných a likvidačních prací Krizové stavy, Krizové štáby Principy a základy bezpečnostního systému a krizového řízení ČR Požární prevence – hasicí přístroje, jejich druhy a zásady správného použití; principy předcházení požárům; sebe uhašení a hašení hořící osoby
- Ochrana obyvatelstva (Varování – druhy signálů, jak se zachovat v případě signalizace „Všeobecná výstraha“, Ukrytí – definice; rozdíl pojetí ukrytí; stálé a improvizované úkryty, Individuální ochrana – prostředky individuální a improvizované ochrany, Evakuace – co dělat v případě jejího nařízení a zásady opuštění bytu; evakuační a přijímací střediska; evakuační zavazadlo; označení uzávěrů médií a východů)
- Chování v případě mimořádné události (Tísňová volání, Všeobecná výstraha, Evakuace)
- Legislativa - zákon č. 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
- První pomoc – klasifikace poranění při hromadném zasažení obyvatel, nemoci, úrazy a jejich prevence, akutní stavy
- Živelní pohromy (povodeň, vlny veder, extrémní chlad, blesk, vítr, tornádo, sesuvy půdy, zemětřesení)
- Právní odpovědnost za škodu a za bezpečnost práce
- Bezpečnostní pravidla činností s dětmi a mládeží (v místnostech a zařízeních, v tělocvičně a na hřišti, při akcích ve městech, na akcích v terénu, přesuny, hry a program, požární ochrana, při koupání, při bouřce, ochrana před elektrickým proudem, při práci s nářadím, na táborech)
- Civilní obrana - Úkoly ozbrojených sil při řešení krizových situací nevojenského charakteru a při řešení krizových situací vojenského charakteru, Příprava občanů k obraně státu a její význam pro společnost
- Literatura
- povinná literatura
- Martínek, Bohumír. Ochrana člověka za mimořádných událostí : Příručka pro učitele základních a středních škol, MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. 2. opravené a rozšířené vyd. Praha 2003. 118 s. ISBN 80-86640-08-6.
- SVOBODA, Ivo a Radim VIČAR. Právo bezpečnosti a ochrany člověka. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 104 s. ISBN 978-80-210-6004-3. info
- doporučená literatura
- ŠIBOR, Jiří a Petr PTÁČEK. Ochrana zdraví při práci. In Workplace Health and Safety. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6485-0. info
- SEDLÁČEK, Miroslav. Havárie : ochrana člověka za mimořádných událostí : pro 8. ročník základních škol. 1. vydání. Praha: SPL - Práce, 2006, 21 stran. ISBN 8073610280. info
- SEDLÁČEK, Miroslav. Od vichřice k zemětřesení : ochrana člověka za mimořádných událostí : pro 9. ročník základních škol. Praha: SPL - Práce, 2006, 32 s. ISBN 8073610299. info
- SEDLÁČEK, Miroslav. Povodně : ochrana člověka za mimořádných událostí : pro 6. ročník základních škol. 1. vydání. Praha: SPL-Práce, 2006, 28 stran. ISBN 8073610264. info
- SEDLÁČEK, Miroslav. Požáry : ochrana člověka za mimořádných událostí : pro 7. ročník základních škol. 1. vyd. Praha: SPL-Práce, 2006, 28 s. ISBN 8073610272. info
- KUTÝ, Jan. Bezpečnostní pravidla činností s dětmi a mládeží : zajištění bezpečnosti práce s kolektivy dětí a mládeže a ochrany dětí a mládeže před škodlivými vlivy : metodická příručka Sdružení Mladých ochránců přírody. 5. rozš. a dopl. vyd. Praha: Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP, 2004, 130 s. ISBN 808682506X. info
- HORSKÁ, Viola, Dušan SLÁVIK a Eva MARÁDOVÁ. Ochrana člověka za mimořádných událostí : sebeochrana a vzájemná pomoc : text pro občanskou a rodinnou výchovu. První vydání. Praha: Fortuna, 2002, 39 stran. ISBN 8071688290. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SZ_BEPO