ZS1BK_LUSM Úvod do studia literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_LUSM/OS01: Pá 10. 10. 11:10–12:50 učebna 1, Pá 7. 11. 13:55–16:30 učebna 1, Pá 21. 11. 9:20–11:55 učebna 1, H. Lavičková
ZS1BK_LUSM/OS02: Pá 7. 11. 16:40–20:10 učebna 60, Pá 28. 11. 7:30–11:00 učebna 20, H. Lavičková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům literárněteoretické základy nezbytné pro jejich vlastní recepční a interpretační průniky do literatury pro mládež i pro další, rozvíjející, literárněhistorická a literárněvýchovná studia. Student je schopen samostatně interpretovat literární text. Dokáže aplikovat literárněvědnou terminologii.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a odborná literatura předmětu. 2. Specifičnost literatury pro mládež.Intencionální a neintencionální složka. Předpoklady vzniku literatury pro mládež. 3. Literární kategorie, druhy a žánry, žánrové varianty a formy. Organizace literárního procesu (literární periodizace, literární proudy a směry). 4. Struktura literárního díla. Interpretační přístupy k literárnímu dílu. 5. Úvod do teorie verše. Prozodické systémy (ve vztahu k současné literatuře pro děti a mládež). 6. Proces literární komunikace, literární postava a její typologie s ohledem na dětské čtenářství, autor a implikovaný autor, vypravěč a typologie vypravěčských situací, adresát (implicitní a explicitní), recipient a jejich vzájemný vztah. 7. Jazykové prostředky literárního textu (afektivní, tropy, syntaktické a stylistické figury). 8. Interpretační analýzy vybraných básnických a prozaických textů z literatury pro děti a mládež.
Literatura
    povinná literatura
  • Další odkazy na literaturu viz e-learningový kurz.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
    doporučená literatura
  • PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 80-85839-44-X. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Literární rody a žánry. In Literární rody a žánry. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995. ISBN 80-85867-52-4. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Tajemství verše. In Tajemství verše. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995. ISBN 80-85867-47-8. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
  • HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. Vyd. 6. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 239 s. URL info
  • Slovník literární teorie. Edited by Štěpán Vlašín. Vyd. 2. V Praze: Československý spisovatel, 1984, 464 s. URL info
  • HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: zkouška. Písemná zkouška zaměřená na základní literárněvědnou terminologii (ukázka viz IS) a na interpretace vybraných básnických a prozaických textů z literatury pro děti a mládež.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.