PdF:HV7BP_PSD3 Poslechový seminář 3 - Informace o předmětu
HV7BP_PSD3 Poslechový seminář k dějinám hudby 3
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Vladimír Richter
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV7BP_PSD3/01: Čt 8:25–10:05 učebna 36, I. Bartoš
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět přináší přehled o vývojových obdobích evropské hudební tvorby 19.století. Cílem výuky je orientace v základních dílech evropského hudebního romantismu a v osobách jeho nejvýznamnějších představitelů. Seminář navazuje prakticky na předmět Dějiny hudby 3, doplňuje teoretické informace poslechem ukázek.
- Osnova
- Romantismus - charakteristika období a jeho hudební řeči.
- Raný romantismus - Weber, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Chopin.
- Novoromantismus - Berlioz, Liszt, Wagner.
- Programní hudba, programní symfonie, symfonická báseň, Gesamtkunstwerk - Berlioz, Liszt, Wagner.
- Klasicko-romantická syntéza (absolutní a programní hudba) - Čajkovskij, Dvořák, Brahms, Franck, Bruckner.
- Pozdní romantismus - Mahler, R.Strauss, Skrjabin, Rachmaninov.
- Národní školy (česká, ruská, skandinávská, francouzská)
- Vznik a vývoj romantické opery, především v Itálii (Rossini, Donizetti, Bellini, Verdi, Puccini) a Francii (Boieldieu, Auber, Berlioz, Meyerbeer, Gounod, Bizet, Charpentier).
- Česká národní hudba - Škroup, Křížkovský, Smetana, Dvořák, Fibich, Foerster, Novák, Suk.
- LITERATURA:
- Hradecký, E.: Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1972
- Kohoutek, C.: Hudební styly z hlediska skladatele, Praha 1976
- Kouba, J.: ABC hudebních slohů, Praha 1988
- Szabolcsi, B. Dějiny hudby od pravěku do konca 19. storočia, Bratislava 1962
- Černušák, G. a kol., Dějiny evropské hudby, Panton, Praha, 1972
- Einstein, A.: Hudba v období romantismu, Bratislava 1989
- Smolka, J. & kolektiv: Dějiny hudby, TOGGA agency, Praha 2001
- Šafařík, Jiří. Dějiny hudby.II.díl,19.století.Věrovany:Jan Piszkiewicz, 2006.
- ISBN: 80-86768-16-3
- Navrátil, M.: Přehled evropských dějin hudby, Votobia, Olomouc, 2003.
- ISBN: 80-7220-143-3
- Literatura
- NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. [2. vyd., upr. a dopl.]. Olomouc: Votobia, 2003, 367 s. ISBN 8072201433. info
- SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
- ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. 5. dopl. vyd. v Pantonu 3. Praha: Panton, 1974, 526 s. URL info
- MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. info
- EINSTEIN, Alfred. Hudba v období romantizmu. Bratislava: OPUS, 1989. ISBN 80-7093-003-9. info
- EINSTEIN, Alfred. Music in the romantic era. New York: W.W. Norton & Company, 1947, xii, 371. ISBN 0393097331. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
- Výukové metody
- Komentovaný poslech vybraných hudebních děl.
- Metody hodnocení
- Používané výukové metody: přednáška, poslech hudebních ukázek.
Závěrečné hodnocení:
zápočet - poslech 15 hudebních ukázek a jejich identifikace. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/HV7BP_PSD3