PdF:NJ_L410 Lit. pro mládež - Informace o předmětu
NJ_L410 Problémově orientovaná literatura pro mládež
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. nebo 12 hodin v kombinované formě. 1 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_L410/01: Pá 25. 9. 14:50–15:35 učebna 57, Pá 16. 10. 14:50–15:35 učebna 57, Pá 30. 10. 14:50–15:35 učebna 57, Pá 13. 11. 14:50–15:35 učebna 57, Pá 27. 11. 14:50–15:35 učebna 57, Pá 11. 12. 14:50–15:35 učebna 57, J. Baroková
- Předpoklady
- Das professionelle Interesse an der deutschsprachigen problemorientierten gegenwärtigen Kinder- und Jugendliteratur.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Německý jazyk a literatura pro základní školy)
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro základní školy (program PdF, C-CV, směr Německý jazyk a literatura pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Am Ende dieses Seminarszyklus verfügen die Studierenden über einen kompletten Überblick über die aktuellen Themen der problemorientierten deutschprachigen Kinder- und Jugendliteratur und sind fähig die konkreten literarischen Werke der jeweiligen Themenbereiche zu interpretieren und zu analysieren.
- Osnova
- Realistische Jugendgeschichte. Charakteristik des Genres und seine Geschichte. Gegenwartsgeschichte als Thema des Problembuches. Realistischer Gegenwartsroman und seine Vertreter. Geschichte der Kinder- und Jugendliteratur im 20. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Themen der problemorientierten Bücher: Gewalt in der Gruppe der Gleichaltrigen, Misshandlung, sexueller Missbrauch, Scheidung der Eltern, Arbeitslosigkeit, Behinderung, Krankheit, Tod, Rassenintoleranz, Drogen, Sexualität, soziale Probleme etc. Darstellung des Protagonisten und seine Entwicklung. Analyse der einzelnen Werke.
- Literatura
- Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur in drei Bänden(A-Z) und einem Ergänzungs- und Registerband : Personen-, Länder- und Sachartikel zu Geschichte und Gegenwart der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Klaus Doderer. Weinheim: Beltz Verlag. info
- Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur : Personen-, Länder- und Sachartikel zu Geschichte und Gegenwart der Kinder- und Jugendliteratur : in drei Bänden(A-Z)und einem Ergänzungs- und Registerband. Edited by Klaus Doderer. Weinheim: Beltz Verlag. info
- Born, Monika - Sahr, Michael. Kinderbucher im Unterricht der Grundschule. 2. vyd. Baltmannsweiler : Padag.Vrl., 1990. 246 s. ISBN 3-87116-451-8.
- SCHIKORSKY, Isa. Kinder- und Jugendliteratur. Köln: DuMont, 2003, 192 s. ISBN 3832176004. info
- EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. ISBN 3825221245. info
- EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. : i. ISBN 3-7705-3483-2. info
- Jugendkultur im Adoleszenroman : Jugendliteratur der 80er und 90er Jahre zwischen Moderne und Postmoderne. Edited by Hans-Heino Ewers. 2. Aufl. München: Juventa Verlag, 1997, 268 s. ISBN 3779904489. info
- DODERER, Klaus. Literarische Jugendkultur :Kulturelle und gesellschaftliche Aspekte der Kinder- und Jugendliteratur in Deutschland. Weinheim: Juventa Verlag, 1992, 264 s. ISBN 3-7799-0446-2. info
- Výukové metody
- Seminar
- Metody hodnocení
- Mündliche Prüfung
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/NJ_L410