PdF:SP7MP_MSP2 Didaktiky 2 - Informace o předmětu
SP7MP_MSP2 Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7MP_MSP2/01: St 11:10–12:50 učebna 60, M. Bartoňová
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Český jazyk a jeho specifika v edukačním procesu, možnosti pohledů na složky předmětu český jazyk. Problematika přístupu k specifickým poruchám učení v mateřském jazyce.Student si osvojí základní metody výuky čtení a psaní.
- Osnova
- Methodology of Czech Language at 1st level of special schools, psychological basis of teaching of reading, writing, development of methods for beginners writing and reading, stages of teaching of reading in line with analytic-synthetic method, methodological progress in teaching of reading, insufficience and disorders in teaching of reading, development reading disorders, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, importace of didactic games for learning of reading.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 128 s. ISBN 80-210-3613-3. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- Výukové metody
- intraktivní seminář
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu: písemný test - k úspěšnému absolvování je nutno 75% správných odpovědí Požadavky: vypracování přípravy na hodinu českého jazyka Další požadavky budou upřesněny na první konzultaci předmětu.80% aktivní účasti.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1999 GEOFEREY, P. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha: Portál, 1999 LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 NOVOTNÁ, M. Pojetí výuky čtení a psaní na 1. stupni primární školy. Brno: 1997. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996 SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 1996 Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál, 1996 Vzdělávací program Národní škola. Praha: SPN, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primírního školství v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-924- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. 80-7184-803-4 VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: Karolinum, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské WALTEROVÁ, E. Kurikulum proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SP7MP_MSP2