PdF:SZ7MK_PPPS Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
SZ7MK_PPPS Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Kročáková (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 25. 9. 16:40–18:20 učebna 50, Pá 30. 10. 14:50–16:30 učebna 50, Pá 4. 12. 18:30–20:10 učebna 50, Pá 18. 12. 16:40–18:20 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
na nové vyšší rovině rozšířit svou teoretickou základnu;
aplikovat poznatky pedagogické psychologie do učitelské praxe;
porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie;
adekvátně používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie;
naučit se poznávat a identifikovat učební a styly i strategie žáků;
poznávat a vysvětlovat příčiny školní neúpěšnosti žáků. - Osnova
- 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
- 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
- 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
- 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
- 5. Osobnost současného žáka.
- 6. Problémový žák.
- 7. Psychologie učení.
- 8. Psychologie kreativity.
- 9. Psychologie vyučování.
- 10. Učební styly a strategie.
- 11. Školní úspěch a neúspěch.
- 12. Psychohygiena edukace.
- 13. Psychologie osobnosti učitele.
- 14. Psychologie výchovy.
- 15. Rodina, škola a vývoj.
- 16. Patopsychologie edukace.
- 17. Psychosociální klima školy.
- 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, domácí příprava, četba
- Metody hodnocení
- písemné testy (60% minimum)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SZ7MK_PPPS