PdF:NJ_M301 Němčina jako vyučovací jazyk - Informace o předmětu
NJ_M301 Němčina jako vyučovací jazyk
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/1/0. nebo 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_M301/01: Pá 30. 9. 11:10–13:45 učebna 54, Pá 14. 10. 11:10–13:45 učebna 54, Pá 16. 12. 11:10–13:45 učebna 54, P. Marečková
NJ_M301/02: Pá 14. 10. 15:45–18:20 učebna 57, Pá 2. 12. 9:20–11:55 učebna 5, Pá 16. 12. 15:45–18:20 učebna 57, P. Marečková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu jsou studenti schopni zformulovat zadání pro žáky/studenty odpovídající cílové skupiny. Semináře jsou orientovány jazykově, nikoliv didakticky (cílem není rozšíření sbírky nápadů do výuky, ale prohloubení slovní zásoby, kterou učitel NJ potřebuje.) Am Ende des Kurses sind die Studierenden fähig Aufgabenstellungen für Lernende und Schüler/-innen adresatenbezogen auf dem entsprechenden Niveau in der Zielsprache zu formulieren. Die Seminare sind sprachlich, nicht didaktisch orientiert. Das Ziel ist nicht neue Ideen fuer den Unterricht zu gewinnen, sondern den Wortschatz zu erweitern, den man als DaF-Lehrer braucht.
- Osnova
- - analýza relevantních učebnic s ohledem na formulace zadání- jejich reflexe - práce s typickými jazykovými obraty, které používá vyučující a žák - Lehrwerke für relevante Lernergruppen analysieren - in den häufig benutzten Lehrwerken Aufgabenstellungen sammeln und sprachlich reflektieren - adäquate und lernerbezogene Redemittel in Unterrichtssituationen anwenden und für Schüler/-innen verständlich praesentieren
- Literatura
- BUTZKAMM, Wolfgang. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996, 112 s. ISBN 3-19-001586-4. info
- GLABONIAT, Manuela. Profile deutsch : gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel : Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Berlin: Langenscheidt, 2005, 240 s. ISBN 3468494106. info
- BOLTON, Sibylle. Mündlich : mündliche Produktion und Interaktion Deutsch : Illustration der Niveaustufen des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens : Niveaubestimmungen nach dem Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen : Ergänzung zu Profile deutsch : Authentische. Berlin: Langenscheidt, 2008, 62 s. ISBN 9783468494093. info
- ZIEBELL, Barbara. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2007, 1 DVD-vide. ISBN 9783468496196. info
- Výukové metody
- Analýza učebnic, překladová cvičení Analyse der Lehrwerke, Uebesetzungsuebungen
- Metody hodnocení
- Prezentace učební aktivity se zaměřením na formulace zadání. Präsentation einer Unterrichteinheit, fokkussiert auf Formulierung der Aufgabenstellungen.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/NJ_M301