PdF:SP4BP_ZSP4 Základy speciální pedagogiky s - Informace o předmětu
SP4BP_ZSP4 Základy speciální pedagogiky specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:05–12:50 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížení problematiky specifických poruch učení, etiologie, metody přístupu k dětem s SPU. Zmíněny budou přístupy zaměřené k reedukaci jednotlivých poruch:
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Dále rozvoj osobnosti žáka se SPU a přístupy k žákům se SPU v základní a střední škole.
Student si osvojí základní terminologii této problematiky. - Osnova
- 1. Definice specifických poruch učení. 2. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). 3. Příčiny (etiologie) SPU. 4. Projevy SPU, prevence SPU. 5. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). 6. Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). 7. Deficity dílčích funkcí, screening SPU. 8. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. 9. Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. 10. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. 11. Legislativa týkající se SPU. 12. Poradenské služby pro žáky se SPU. 13. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. 14. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. 15. Osobnostní specifika jedinců se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). 16. Základní informace o reedukaci SPU.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 128 s. ISBN 978-80-210-5299-4.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
- BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 108 s. ISBN 978-80-210-5047-1.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8.
- MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995. 269 s. ISBN 80-85787-27-X.
- NOVÁK, J. Dyskalkulie: specifické poruchy počítání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. 71 s. ISBN 978-80-7311-107-6.
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 2010. 251 s. ISBN 978-80-7367-728-2.
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. 63 s. ISBN 978-80-262-1082-5.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
- Výukové metody
- Seminář s aktivní účastí studentů.
- Metody hodnocení
- Anotace odborné publikace z oboru SPU. Aktivní účast (80 %). Písemný test - pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SP4BP_ZSP4