PdF:SPK_SPP1 Psychopedie - Informace o předmětu
SPK_SPP1 Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 17 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Odehnalová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 8. 10. 7:30–14:40 učebna 25, Pá 14. 10. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 4. 11. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 25. 11. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 16. 12. 7:30–14:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíly oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíly je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu.
Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě - Osnova
- Psychopedie.
- Pojem, předmět, cíle předmětu.
- Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
- Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
- Downův syndrom.
- Demence.
- Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
- Klasifikace MR dle WHO.
- Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
- Systém vzdělávání.
- Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
- Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
- Terapie.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
- BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- Výukové metody
- Výukovými metodami jsou konzultace, práce ve skupině.
- Metody hodnocení
- Písemný test, minimum je 70%, anotace prostudované literatury ke zkoušce.
- Informace učitele
- Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří mají logopedii, ale chtějí studovat v nav. mag. studiu obor SP pro učitele, specializaci logopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SPK_SPP1