SZ2MP_PSNZ Práce s nadanými žáky

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 15:45–17:25 učebna 51
Předpoklady
Předpoklady pro absolvování: Aktivní účast na seminářích, vypracování kazuistiky nadaného žáka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Studenti budou seznámeni s klíčovými koncepcemi talentu a nadání. Seminář se zaměří na identifikaci nadaných a jejich následnou péči na základních školách. Důraz bude kladen na otevřenou diskusi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit problematiku práce s nadanými žáky a použít informace v praxi
Osnova
  • Osnova: 1.Úvodní seminář, talent a nadání. 2.Historie problematiky, modely a koncepce nadání. 3.Inteligence, tvořivost, vliv dědičnosti a prostedí na nadání. 4.Charakteristika nadaných dětí, soc.-emoc. problémy nadaných dětí. 5.Některé typy nadání a talentu. 6.Specifické skupiny nadaných dětí. 7.Identifikace nadaných. 8.Formy výuky a edukační programy. 9.Vzdělávací potřeby nadaných, některé modely vzdělávání nadaných. 10.Učitel nadaných dětí. 11.Péče o nadané v ČR a zahraničí. 12.Závěrečný seminář.
Literatura
  • Nadané dítě (Rozš.) : Naše dítě je velmi nadané : rukověť pro rodiče a učitele. info
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Jak správně identifikovat nadané dítě? přednáška. 2004. vyd. Brno: Brno, 2004. PPP, Brno. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 80-7178-799-X. info
  • MACKINTOSH, N. J. IQ a inteligence. Translated by Petr Hurtík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 401 s. ISBN 8071699489. info
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
  • KODÝM, Miloslav, Petr BLAHUŠ a Lenka HŘÍBKOVÁ. K psychologii schopností a predikci senzomotorického výkonu. Praha: Academia, 1987. info
  • DOČKAL, Vladimír. Psychológia nadania. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987, 182 s. info
  • DOČKAL, Vladimír. Talent nie je dar. V Bratislave: Smena, 1986. info
  • GARDNER, Howard. Frames of mind : the theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks, 1983, xxxii, 440. ISBN 0-465-02508-0. info
  • ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace teoretická příprava formou semináře s důrazem na rozvíjení kompetencí budoucího pedagoga a žáka
Metody hodnocení
seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 20 minut
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2024.