SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifickou podobou výzkumu a jeho realizací, která je blízká práci pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga) a vybavit je základními metodologickými znalostmi a dovednostmi.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova) – témata přednášek a náplň seminářů
  • 1.Výzkum ve vazbě na školní praxi. Základní přístupy ke zkoumání školní reality. Příklady realizovaných výzkumů. Kdo jsou aktéři výzkumů realizovaných ve škole? Respondent, účastník výzkumu; výzkumník jako návštěvník, zúčastněný pozorovatel, aktér…
  • Data ve školní praxi (žákovské výtvory, výsledky testů, slohové práce, diskuse, portfolia, sešity,...).
  • Jak pomáhá výzkum zkvalitňovat pedagogickou práci? Příklady využití výsledků výzkumu v každodenní pedagogické práci. Účast školy, třídy, žáka ve výzkumu (mezinárodní, národní, účelové – studenti aj.).
  • Designy a typy výzkumu. Kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum.
  • Příklady designů výzkumů:
  • •Případová studie (životní příběhy/biografie, portréty žáků, učitelů, případové studie škol).
  • Studium literatury: vícečetné případové studie týmu E. Walterové apod.
  • •Školní etnografie a další.
  • Studium literatury: k přečtení něco od Pražské školní etnografie – výběr dle zájmu: např. Rvačka od Bittnerové, typy žáků.
  • •Pedagogický (kvazi)experiment.
  • •Evaluace.
  • Studium literatury: Cesta ke kvalitě – evaluační nástroje, TIMSS, PISA aj.
  • •Akční výzkum, charakteristika, fáze, příklady realizovaných výzkumů.
  • 2.Výzkumný projekt (plán práce výzkumníka) – co chci zkoumat (výzkumná otázka, hypotézy, proměnné), kde, na kom (výběr a velikost vzorku), jak (volba nástroje sběru dat v závislosti na designu výzkumu, postup při sběru, zpracování a vyhodnocení dat s použitím softwaru) a kdy (časový harmonogram). Validita, reliabilita.
  • Cvičení 1 (dovednost rozumět výzkumným sdělením a zpracovávat je pro vlastní účely): Student vytvoří dle zadaných kritérií APA anotaci o rozsahu max. 1 NS z doporučené nebo vlastní ukázky výzkumu. Anotace obsahuje téma, výzkumnou otázku, metody, výběr vzorku, vzorek, použité analýzy, informace k validitě a reliabilitě, hlavní výsledky, doporučení pro praxi a citaci daného výzkumu dle APA. Práci vloží do ISu.
  • 3.Pozorování (pozorovací schémata, vyhodnocení, práce s videonahrávkou, stínování činnosti učitele, ředitele, žáka).
  • Rozhovor (techniky dotazování, funkce otázek).
  • Cvičení 2 (pozorování – kódování nebo rozhovor – sběr dat): Student si volí buď cvičení na pozorování nebo rozhovor: Studenti mezi sebou navzájem realizují polostrukturovaný rozhovor (max. 20 min.) na zadané téma, rozhovor doslovně přepíší dle transkripčních pravidel, navrhnou úpravy ve struktuře rozhovoru, zlepšení pro vedení dalších rozhovorů, nebo zaznamenají do vybraného pozorovacího archu vybrané interakce ve školní třídě (1 vyučovací hodina), navrhnou způsob práce se získanými daty. Práci vloží do ISu.
  • 4.Sběr dokumentů a produktů činnosti – obsahová analýza.
  • Cvičení 3 (obsahová analýza, realizované ve výuce, reflektivní psaní – posilování sebereflexe v práci pedagogických asistentů). Práce s vlastními reflektivními zápisky v deníku z asistentské praxe, reflexe praxe jako jeden z nástrojů autoevaluace,... Práce s deníky z praxe, nápady pro podporu psaní u žáků ZŠ, práce se žákovským portfoliem apod.
  • 5.Dotazník, anketa…(sestavení a vyhodnocení).
  • Cvičení 4 (dotazník): Studenti mají v ISu k dispozici naskenovaných několik dotazníků od velmi dobře formulovaných a sestavených až po ty nevhodné, porušující veškerá pravidla. Studenti doplňují komentáře, v čem vidí chyby, zda dotazník zjišťuje, to co měl zadavatel v plánu apod., navrhují jiné formulace otázek nebo celých dotazníků. Úkol se vkládá do ISu. Studenti úkol realizují před výukou tématu Dotazník, kde budeme tématem zabývat.
  • 6.Znalostní (didaktický) test (sestavení a vyhodnocení).
  • Cvičení 5 (znalostní test): Student si dle zadaných kritérií zkusí sestavit didaktický test na vyučovací hodinu, ve které asistoval, na ověření konkrétních znalostí žáků, test po domluvě s cvičným učitelem zadá žákům a vyhodnotí ho, bude interpretovat výsledky, navrhne klasifikaci a navrhne opatření, která se na praxi pokusí implementovat. Zprávu vloží do ISu.
  • Povinná literatura
  • Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
  • Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
  • Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.
  • Další doporučená literatura
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (1999). Applying educational research. New York: Longman.
  • Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: UK.
  • Němec, J. Metodologický kurz v moodle: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=847
  • Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
  • Ukázky výzkumů
  • Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, T., Chvál, M., & Walterová, E. (2011). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
  • Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • OECD (2014). Výsledky PISA 2012: Kreativní řešení problémů. Schopnosti žáků řešit problémy z reálného života. Paříž: OECD. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/PISA-KreativRP/html5/index.html?&locale=CSY&pn=3
  • Pražská skupina školní etnografie (1995). Typy žáků: zpráva z terénního výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  • Šeďová, K. (2005). Možnosti uplatnění zakotvené teorie v pedagogickém výzkumu: rodinná socializace dětského televizního diváctví. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica, U 10 (s. 123–132). Brno: Masarykova univerzita.
  • Tomášek, V. et al. (2012). Národní zpráva TIMSS 2011. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz
  • Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Munipress. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800
Literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
Výukové metody
Přednáška a seminář vždy 1 x za 14 dní (6 x za semestr dvě hodiny výuky přednáška a dvě hodiny výuky seminář).
Metody hodnocení
Studenti plní cvičení (individuální úkoly), která odevzdávají do učebního prostředí IS v elektronické podobě. Na jejich základě a aktivit ve výuce (četba k daným výukovým setkáním a zapojení do diskuse, příprava na výuku) sbírá student body, při odpovídajícím počtu bodů je udělováno kolokvium.
Informace učitele
Studijní materiály k předmětu budou také v isu.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.