PdF:UPVK_0022 Andragogika - Informace o předmětu
UPVK_0022 Andragogika
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 8. 10. 10:15–12:50 učebna 56, So 29. 10. 10:15–12:50 učebna 56
- Předpoklady
- Znalost základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na dopravní výchovu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na obchod a služby (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na technické obory (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na zdravotnictví (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: - pochopení významu Andragogiky pro učitele střední odborné školy nebo učiliště - získání přehledu v didaktických teoriích pro oblast dospělých - zvládnout po teoretické stránce hlavní andragogické formy a metody - ujasnit si podmínky pro tvořivost dospělých edukantů - pochopit klady a zápory denního, distančního a kombinovaného studia pro edukanta - seznámit se se základy realizace rekvalifikací - poznat nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) - získat informace o možnostech vzdělávání dospělých edukantů v ČR.
- Osnova
- Andragogika, její význam a poslání. Základní andragogické pojmy. Andragogika ve vědním poli. Možnosti andragogických výzkumů. Didaktické teorie pro oblast dospělých. Organizační formy v andragogice. Metody vzdělávání v andragogice. Nové možnosti andragogiky (superlearning aj.). Motivace jako nezbytvná podmínka vzdělávání dospělých. Kreativita dospělých. Autodidakce, rekvalifikace, denní, distanční a kombinované studium. Možnosti vzdělávání dospělých v ČR. Doplňková témata.
- Literatura
- povinná literatura
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- PALÁN, Zdeněk. Další vzdělávání ve světě změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 72 s. ISBN 9788086723310. info
- doporučená literatura
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
- ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
- Susan Kay Isenberg. Applying Andragogical Principles to Internet Learning. 2007.
- PERHÁCS, J. .Teória školskej výchovy a vzdelávania dospelých. Bratislava : Univerzita Komenského.1992.
- PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace : jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2010, 127 stran. ISBN 9788024734477. URL info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých : průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 318 s. ISBN 9788024732350. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Sebeřízení : praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 182 s. ISBN 8024706717. info
- POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- neurčeno
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
- PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011, 157 s. ISBN 9788024736648. URL info
- PLAMÍNEK, Jiří. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 120 s. ISBN 9788024727967. URL info
- PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání dospělých a Evropa. Edited by Ladislav Rýznar. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. ISBN 8070418796. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 198 s. ISBN 8085794144. info
- Výukové metody
- 1. Přednáška 2. Konzultace 3. Vizualizace
- Metody hodnocení
- Seminární práce na zadané téma. Test. Zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/UPVK_0022