PdF:FC5002 Základy ekologie a environment - Informace o předmětu
FC5002 Základy ekologie a environmentální vědy
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5002/prez: Po 13:55–14:40 učebna 12, Čt 14:50–15:35 učebna 6, T. Miléř, Pro prezenční formu studia - výuka pondělí až čtvrtek
FC5002/komb: So 30. 9. 17:35–18:20 učebna 5, So 21. 10. 13:00–14:40 učebna 1, So 2. 12. 13:55–14:40 učebna 5, 18:30–20:10 učebna 5, So 16. 12. 18:30–20:10 učebna 30, T. Miléř, Pro kombinovanou formu studia - výuka sobota - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o Základech ekologie a environmentální vědy na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na získání znalostí a dovedností potřebných pro výuku průřezového tématu Environmentální výchova na základní škole. Z těchto důvodů jsou do cvičení zařazeny praktické úlohy s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Základní témata environmentální problematiky na lokální i globální úrovni.
- Student dokáže na základě nabytých znalostí realizovat konkrétní opatření na zmírnění negativních ekologických dopadů lidské činnosti a sám sebe před těmito nepříznivými dopady chránit - Osnova
- 1. Základní ekologické pojmy 2. Ekologické vztahy (toky energie, biogeochemické toky) 3. Populační růst a populační dynamika 4. Ekosystém a biosféra 5. Vliv člověka, životní prostředí 6. Energetické zdroje a suroviny 7. Produkce potravin 8. Ochrana přírody a platná legislativa. 9. Globální environmentální problémy 10. Globální změna klimatu 11. Trvale udržitelný rozvoj 12. Systém ekologicko-environmentálního vzdělávání
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. info
- MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 419 s. ISBN 9788024615806. info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Praha: Dokořán, 2007, 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. info
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- NÁTR, Lubomír. Rozvoj trvale neudržitelný. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 102 s. ISBN 8024609878. info
- GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
- Výukové metody
- přednášky a seminární práce
- Metody hodnocení
- Požadavky pro ukončení: předmět je ukončen zápočtovým elektronickým testem v ISu (abcd; úspěšnost min. 60 %) a závěrečným environmentálním projektem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/FC5002