PdF:SPDRA_VZLO Speech Therapy - Informace o předmětu
SPDRA_VZLO Specialisation - Broad Scientific Foundation - Speech Therapy
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to deepen student´s knowledge about speech therapy and connect them with other subjects - such as education of individuals with hearing/physical/visual and mental impairment, psychology and medical discipline (neurology, ENT, phoniatrics). Furthermore, to deepen knowledge concerning communication disruption in children and adults.
- Osnova
- Basic syllabus: Spech therapy intervention from historical perspective, development of science and study program in 21. century. Etiology and patogenesis od speech disruption. Speech therapy intervention in early intervention. Integrated student with speech disorder in elementary school. Speech therapist´s role in copmrehensive rehabilitation care aimed to individuals with acquired neurological speech disorder in adulthood and in the old age. Contemporary speech therapy intervention in children and pupils with symptomatic speech disorders. Alternative and augmentative communication - communication systems, requirements for use of AAK in children, youth, adults and seniors. Specialized syllabus: Speech diagnostics and therapy in children with disrupted speech development. Test and test battery, exams, which are used in diagnostics of acquired neurological speech disorders (dysarthria, aphasia). Dysphagia in children with cerebral palsy. Dysphagia in adults. Methods, techniques and principles used by speech therapist in diagnostics of speech disorders. Contemporary issues of balbutology - etiology, patogenesis and therapy. Speech therapy intervention as a part of comprehensive rehabilitation in developmental disorders in orofacial area. Contemporary trends in speech therapy intervention in children and students with autistic spektra disorder.
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- doporučená literatura
- Angell, C. A. (2009) Language development and disorders: a case study approach. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, xv, Balter, L., TAMIS-LEMONDA, C. (2003) Child psychology: a handbook of contemporary issues. New York: Psychology Press. Bass
- Výukové metody
- Seminar thesis, case study
- Metody hodnocení
- Processing and submission of: - seminar thesis in the lenght of 10 - 15 pages. - case study concerning individual with speech disorder (child, student, youth, adults). - diagnostic approach and recommendation for therapy. Course will be taught in two semestrs
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Literatura bude vždy na začátku semestru upřesněna školitelem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPDRA_VZLO