SPSMP_IPCH Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
státní BK zkouška z etopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; otázky edukace, integrace a inkluze jedince s poruchami chování. Vytvoření projektu v inkluzivním konceptu speciální pedagogiky – etopedie (cíle projektu, postupy plánování, prezentace).
Osnova
  • Podmínky pro vytváření projektu, vytváření týmu projektu, téma, struktura, prezentace rámce projektu – struktura viz studijní materiály Speciálně pedagogický přístup, integrativní přístup, inkluzivní přístup Pojetí dítěte s poruchou chování, definice, osobnostní roviny (emoční, sociální, kognitivní) Zdroje na systémové úrovni Resilience, sociokulturní teorie Vygotski-zdroj informací pro intervenci Diferenciace ve výuce Zdroje na individuální úrovni Typologie dítěte Osobnostní pojetí Strukturované hodnocení problému
Literatura
    povinná literatura
  • MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • MAREŠ, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 198 stran. ISBN 9788024730073. URL info
  • VRTIŠKA, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole : environmentální výchova, vzdělávání a osvěta v praxi. 1. vyd. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2010, [36] s. ISBN 9788090486287. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2009, s. 21-38, 17 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Výukové metody
Seminář, seminární práce a zpracování projektu pro aktivitu a) vyrovnávací příležitost, b) podporující příležitost pro cílovou skupinu žáků v riziku, s poruchou chování. Práce ve studentských týmech. Prezentace projektů - zpětná vazba k projektům ostatních skupin.
Metody hodnocení
Prezentace projektu - zpětná vazba k projektu jiné skupiny - písemná forma. Seminární práce v kontextu resilienčních procesů v životě dítěte s EBD. 60:40
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMP_IPCH