PdF:SPp019 Education of Individuals with - Informace o předmětu
SPp019 Education of Individuals with Intellectual Disabilities
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp019/01: Út 13:00–14:40 centrum, J. Viktorin
- Předpoklady
- The orientation in the field of intellectual disability in the range of bachelor's degree, a good orientation in the education system, pupils with intellectual disabilities, including educational programs.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- The goal of the course is to adopt the current concept of terminology in the area of pedagogy of people with intellectual disabilities, current insights and possibilities of special educational diagnostics, system of education of pupils with intellectual disabilities, including inclusive education.
- Výstupy z učení
- At the end of the course student will be able to:
- have a general knowledge from the area of pedagogy of people with intellectual disabilities;
- apply the approaches to education of pupils with intellectual disabilities. - Osnova
- Legislative framework for education of children and students with special educational needs in the Czech Republic. Curricular documents. Support measures. Educational and psychological counselling services. Students with intellectual disabilities in education. Conditions for education of students with disabilities in primary schools. Individual support strategies and self-regulatory learning for students with intellectual disabilities. Specifics in teaching approaches to students with mild intellectual disabilities.
- Literatura
- Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M. (2014) Students with intellectual disability in inclusive education settings. Brno: Masaryk University.
- Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2017) Support measures for students with special education needs in mainstream schools in the Czech Republic and abroad. Brno: Masaryk University.
- Bartoňová, M., Vítková, M., Vrubel, M. (2014) Inclusion in education for students with special educational needs from the perspective of research. Brno: Masaryk University.
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Franiok, P. (2008) Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2015) Social inclusion of people with intellectual disabilities. Brno: Masaryk University.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Vrubel, M., Röderová, P., Jágerová, N. (2017) Education, support and rehabilitation for people with visual impairments. Brno: Masaryk University.
- Výukové metody
- Interactive seminar, practical examples, discussion.
- Metody hodnocení
- Annotation of professional publication, whose topic will concern education of individuals with intellectual disabilities. Active participation on lectures (80 %). Written test (for successful completion of this course is required 70 % correct answers).
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Detail information (literature, headings, etc.) will be given at the beginning of the course by lecturer. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPp019