SZ6050 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blanka Klimovič (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (pomocník)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (pomocník)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (pomocník)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (pomocník)
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (pomocník)
doc. Dr. Petr Mareček, Th.D. (pomocník)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (pomocník)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (pomocník)
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (pomocník)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Vladimír Richter (pomocník)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (pomocník)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (pomocník)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (pomocník)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (pomocník)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (pomocník)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Naděžda Vojtková (pomocník)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( SZ6650 Teaching Practice 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Předmět je úzce provázaný s předmětem Reflexe praxe, kde student reflektuje svoji pedagogickou praxi ve skupině studentů. Praxe probíhá ve dvou blocích po šesti hodinách, tedy dva dny strávené přímo ve škole. Další čas student tráví přípravou vlastní výuky a zpracováním úkolů zadaných cvičným učitelem či ředitelem školy. Výstupy z učení: Po absolvování předmětu student: • má reálnou představu o tom, co obnáší plánování, realizace a reflexe vlastní výuky; • má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových).
Osnova
  • • náslechy ve výuce; • vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané cvičným učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dozory, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.); • vlastní výuka – 2 hodiny; • vedení reflektivního deníku.
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
• aktivní práce pod vedením cvičného učitele • individuální konzultace
Metody hodnocení
• hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • splněná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje
Informace učitele
Student si tuto praxi zapisuje během studia 1x - spolu s předmětem Reflexe praxe 1. Podrobné informace k předmětům, které se týkají praxe naleznete zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: Praxe probíhá 2 týdny. Celkem 30 hodin, z toho 12 hodin přímo ve škole.
Nezapisují studenti jednooborové SP: SPZP, SPAN, SPPU, SPKT.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.