PdF:IFCk01 Integrovaný přírodovědný a spo - Informace o předmětu
IFCk01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 1 – se zaměřením na neživou přírodu
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IFCk01/01: Pá 19. 10. 15:00–17:50 učebna 2, Pá 26. 10. 12:00–14:50 učebna 2, Pá 16. 11. 14:00–16:50 učebna 2, Pá 23. 11. 15:00–17:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
IFCk01/02: Pá 5. 10. 10:00–12:50 učebna 2, Pá 26. 10. 15:00–17:50 učebna 2, Pá 9. 11. 16:00–18:50 učebna 2, Pá 23. 11. 12:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň vybraných znalostí a dovedností studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít příklady výuky, založené na konstruktivistickém přístupu.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- na základě správné představy o Sluneční soustavě a Zemi jako vesmírném tělese charakterizovat jednotlivé objekty Sluneční soustavy a popsat pohyby těchto těles
- odvodit vlastnosti těles a odborně správně používat jednotky, měřidla při zkoumání vybraných veličin (délka, objem, hmotnost, síla, teplota a čas)
- popsat vnitřní stavbu planety Země, charakterizovat jednotlivé sféry Země, lokalizovat libovolné místo na Zemi s využitím zeměpisné sítě
- charakterizovat vybrané minerály, horniny a půdy, na základě zkoumání vlastností těchto neživých přírodnin je bezpečně poznat, u hornin také třídit dle způsobu vzniku
- popsat a pomocí jednoduchých experimentů dokázat složení a vlastnosti vybraných látek, s důrazem na vlastnosti vody a vzduchu
- rozlišit a pomocí jednoduchých experimentů dokázat vratné a nevratné změny látek, popsat a pomocí jednoduchých experimentů modelovat oběh vody na Zemi
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska. - Osnova
- Osnova předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty:
- 1. Vesmír pozorovatelný ze Země, hvězdy, souhvězdí.
- 2. Sluneční soustava a její součásti.
- 3. Země jako jedna z planet sluneční soustavy
- 4. Magnetická a gravitační síla
- 5. Měření veličin I (délka, hmotnost, objem)
- 6. Měření veličin II (teplota, čas, síla)
- 7. Minerály – vznik, vlastnosti, poznávání
- 8. Horniny – vznik, třídění, poznávání
- 9. Půdy – půdní druhy/půdní typy – vznik, třídění, poznávání, devastace půd
- 10. Vzduch – složení, vlastnosti, znečišťování vzduchu
- 11. Voda – složení, vlastnosti, dělení vody na Zemi, znečišťování vody
- 12. Změny látek vratné a nevratné, oběh vody na Zemi
- Literatura
- povinná literatura
- Miléř T. & Hollan J. (2014) Klima a koloběhy látek. Brno: Masarykova univerzita (dostupné v pdf na http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf )
- doporučená literatura
- Oxlade,Ch., Stockley, C., Wertheim, J. Fyzika - Ilustrovaný přehled. Český překlad. Ostrava. 1994. 128 s. ISBN 80-85606-31-3
- DROZD, Zdeněk a Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 148 s. ISBN 8071962686. info
- GRYGAR, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie (téměř) pro každého. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 217 s. ISBN 8020406379. info
- PATURI, Felix R., Friedrich STRAUCH a Michael HERHOLZ. Kronika Země. 2. české vyd. Praha: Fortuna Print, 1996, 576 s. ISBN 80-85873-67-2. info
- DEMEK, Jaromír, Evžen QUITT a Jaroslav RAUŠER. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976, 400 s. info
- Výukové metody
- praktická cvičení, výuka ve vědeckém centru
- Metody hodnocení
- písemný test - odborná část + poznávací část (poznávání minerálů, hornin a půdních druhů)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/IFCk01