ITIk04 Aplikace techniky 2

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Splnění předmětu Aplikace techniky 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
vytvářet jednoduchými postupy předměty z tradičních i netradičních materiálů;
využívat při tvořivých činnostech s různými materiály prvky lidových tradic;
volit vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu;
navrhnout praktická cvičení pro žáky v probíraných oblastech;
posoudit bezpečnost práce a zdravotní rizika při práci s různými materiály a budou schopni vysvětlit jak rizikům předcházet;
udržovat pořádek na pracovním místě, dodržovat zásady hygieny a poskytnout první pomoc při úrazu;
zvládnout elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi a provádět při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž a demontáž;
pracovat se stavebnicí podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu.
Osnova
  • 1.blok: Vzdělávací obor Člověk a svět práce na 1. stupni ZŠ Vlastnosti materiálu (přírodniny, papír a karton, textil, příze, kůže aj.), pracovní pomůcky a nástroje – funkce a využití, jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce, lidové zvyky, tradice, řemesla. 2. blok: Technické a přírodní materiály, drobný materiál Možnosti využití různých materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ. Používané nástroje a nářadí. 3. blok: Práce se stavebnicemi, základy technické grafiky, elektrotechnika a robotika Ukázky základních typů stavebnic a práce s nimi, tvorba jednoduchých modelů na zadané téma. Druhy technických těles a jejich promítání na průmětny, základy zobrazování, druhy čar, kóty a kótování. Význam elektrotechniky, výroba el. energie. Robotika a její využití.
Literatura
  • • CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-913-2.
  • TKOTZ, K. Příručka pro elektrotechnika. Praha, Sobotáles, 2014, 648 s.
  • • KLETEČKA, J., FOŘT, P. Technické kreslení. Brno: Computer Press, 2007, 252 s.
  • ŠTĚPÁNOVÁ Gabriela. Kurz: ZS1BP_AT1, ZS1BK_AT1 - Aplikace techniky 1. In Katedra technické a informační výchovy - wrack.ped.muni.cz. 2014.
  • • TAKÁČOVÁ, E. Význam hry se stavebnicí. Informatorium, 2000, č. 3-8.
  • PEDEVILLA, P.: Tvořit se dá ze všeho! 1. vyd. Stuttgart: Nakladatelství Anagram s.r.o., 2010. 143 s. ISBN 978-80-86331-79-9.
  • • KYBALOVÁ, L. Dějiny odívání (všechny díly). Praha: NLN, 1996 - 2009.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání www.rvp.cz.
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
Student zpracuje 3 vybrané náměty pro výuku. Pro 1 vybraný námět zpracuje prezentaci, kterou prakticky předvede formou vedení výuky na ZŠ.
Informace učitele
http://wrack.ped.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.