PdF:NJ_L150 Literární kolokvium - Informace o předmětu
NJ_L150 Literární kolokvium
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Váňa, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_L150/01: Pá 12. 10. 16:00–18:50 učebna 28, Pá 26. 10. 16:00–18:50 učebna 55, Pá 7. 12. 16:00–18:50 učebna 28, P. Pytlík, P. Váňa
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je usnadnit studentům orientaci v literárních textech, které jsou součástí magisterské Státní závěrečné zkoušky oboru Učitelství NJ, a procvičit s nimi postupy při interpretaci těchto textů. Předmět tedy slouží jako „přípravka“ ke zpracování četby k SZZ, a to jak z hlediska obsahu textů, tak i schopnosti studentů tyto texty analyzovat. Od jarního semestru 2015 jsou dějiny literatury na magisterské SZZ zkoušeny na základě odevzdaného seznamu četby, který bude obsahovat minimálně 15 titulů ze Seznamu literatury ke SZZ. („Kánon“, viz Otázky ke SZZ). Při SZZ se pak bude zkoušet schopnost analýzy vybraného textu a jeho interpretace v kontextu epochy jeho vzniku nebo v kontextu ostatních děl téhož autora. Nelze samozřejmě předpokládat, že každý student zpracuje veškerou četbu, kterou bude předkládat u SZZ, v rámci kurzů NJ_L150. Proto se NJ_L150 bude v první řadě snažit zajistit, aby každý student natrvalo získal dostatečné know-how k samostatnému zpracování ostatních literárních textů ze svého seznamu, přinejmenším ve stejné kvalitě jako v semináři. Tyto „kompetenční“ cíle kurzu jsou následující: - schopnost funkčně používat základní koncepty literární analýzy (žánry, postavy, vypravěč, vyprávění, místo, čas, téma, motiv, symbol, látka atd.) - schopnost strukturovaně číst a poznatky z četby zaznamenávat - schopnost orientovat se v jednoduchém sekundárním textu - schopnost aplikovat poznatky ze sekundárního textu na text románu nebo dramatu - schopnost komparace textů, autorů, epoch (na základě textů) - schopnost strukturovaně prezentovat výsledky rešerše a četby a reagovat na konfrontaci (text – epocha, text – text, text – teorie atd.) - schopnost přesně a stručně shrnout důležité body prezentace/diskuse formou handoutu/protokolu - schopnost vystihnout u starších literárních děl okruhy problémů, které jsou aktuální i v současnosti.
- Výstupy z učení
- Die Studierenden werden literarische Texte aus dem Bereich der deutschsprachigen Literatur analysieren können, wobei es sich vordergründig um jene Texte handeln wird, die für die Staatsprüfung vorgesehen sind.
- Osnova
- 3 texty z „Kánonu k SZZ“, v rámci jednoho semestru vždy z jedné/dvou literárních epoch. Texty se budou každý semestr měnit, a to z důvodu pokrytí většiny epoch v horizontu několika roků. (Proto je možné zapisovat se do kurzu opakovaně). Jejich volba bude vždy oznámena v Anotaci předmětu (IS) s předstihem několika měsíců, nejpozději v prosinci (na letní semestr), resp. v červnu (na zimní semestr).
- Texte für Herbstsemester 2017:
- 1. Block Joseph Roth - Das Spinnennetz
- 2. Block Erich Kästner - Fabian
- 3. Block Heinrich Böll - Billard um halbzehn
- Literatura
- Deutsche Literaturgeschichte in 12 Bänden, (Hg. von Erika und Ernst von Borries). München: Deutscher Taschenbuchverlag, 1991 u. a.
- Výukové metody
- Rešerše, prezentace. Záznamové metody při četbě. Kritická analýza textu. Řízená diskuse, konfrontace. Protokol, handout. Výuka bude probíhat v němčině.
- Metody hodnocení
- Účast, četba, plnění úkolů souvisejících s chodem semináře (rešerše, prezentace, diskuse, handout, protokol).
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
Ke každému semestru NJ_L150 bude vytvořen e-learningový kurz v prostředí Moodle. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/NJ_L150