SZ9BP_ATSP Alternativní techniky ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Štěpařová (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_ATSP/01: Út 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, K. Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě. Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje. Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) vytvořit audiovizuální pomůcku pro děti s PAS 2) pojmenovat spefcifika práce s dětmi s PAS 3) vést komunikaci s rodiči dětí s PAS
Osnova
  • 1. Seznámení se s dítětem a rodiči 2. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy 3. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. 4. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. 5. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci.
Literatura
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Pervazivní vývojové poruchy. Autistické spektrum, poruchy autistického spektra (PAS). „Autismus“. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 91-103. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Řešení výzkumného záměru „Základní vzdělávání žáků s PAS a možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce". Spojení teorie a praxe - volitelný seminář Autismus a pomůcky vytvořené studenty PdF MU. In Jak se žije lidem s autismem v Jihomoravském kraji. 2010. info
  • PEJČOCHOVÁ, Jana a Zuzana MAKOVSKÁ. Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2009, roč. 53, č. 1, s. 92-99. ISSN 0009-062X. info
  • STRUNECKÁ, Anna, Blanka URBÁNKOVÁ, Linda CECAVOVÁ a Anděla ŠÁRKOVÁ. Přemůžeme autizmus? : průvodce pro rodiče, použitelný i pro pediatry, psychiatry a všechny obětavé bytosti, které se snaží pomáhat dětem s autismem. Illustrated by Zdeněk Hajný. 1. vyd. Blansko: Miloš Palatka - ALMI, 2009, 263 s. ISBN 9788090434400. info
  • GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty : výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 9788073674984. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Autismus. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. první. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
  • SROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004, 47 s. ISBN 8072251449. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Školní podpora pro žáky s diagnózou autismus. 2004. info
  • ČECHOVÁ, Jana. Autismus a dětská kresba. Edited by Jana Veselá. Brno, 2002, 75 l. URL info
  • FILÍPKOVÁ, Andrea. Autismus problematika vzdělávání a včasné diagnostiky. Edited by Bohumíra Lazarová. 2002, 74 l. info
  • NETUŠIL, Radovan. Autismus. Edited by Miroslava Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 36 s. info
  • GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty :výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 122 s. ISBN 80-7178-201-7. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktická realizace díla
Metody hodnocení
prezentace společného projektu v týmu
Informace učitele
http://dennyhometoda.ped.muni.cz/
E-learningový kurz http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1796
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.