XTVp11 Zdravotní problematika dětského věku

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–16:50 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, hygieny, prevence a první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na období předškolního věku s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik spojených s pobytem dítěte v předškolním školním zařízení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
mít základní představu o anatomii a fysiologii lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých systémů;
porozumět vybraným infekčním a neinfekčním patologickým procesům;
pochopit smysl preventivních opatření a řadu z nich bude schopen realizovat;
poskytnout základy laické první pomoci.
Osnova
  • Sylabus přednášek:
  • 1. Základní terminologie a vymezení oboru, zdraví a jeho determinanty.
  • 2. Dítě a prostředí, dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.
  • 3. Ontogenetický vývoj.
  • 4. - 6. Anatomie a fyziologie lidského těla.
  • 7. Základy obecné infektologie, epidemiologický řetězec.
  • 8. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami, krví, působená prvoky, červy, členovci.
  • 9. Imunologické minimum, poruchy obranyschopnosti, očkování, očkovací kalendář.
  • 10. -11. Neinfekční choroby hromadného výskytu, systém rizikových faktorů.
  • 12. Energetická a biologická hodnoty stravy, základní živiny, pitný režim, rizikové a ochranné faktory.
  • Sylabus cvičení:
  • 1. První pomoc u bezvědomí a resuscitace.
  • 2. Diabetes mellitus - výskyt, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
  • 3. Alergická onemocnění - výskyt, etiologie, zástupci, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
  • 4. Epilepsie – výskyt, etiologie, první pomoc.
  • 5. Neurózy v dětském věku, mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.
  • 6. Dětské úrazy, riziková období dětského věku, prevence úrazů a první pomoc.
  • 7. Popáleniny, prevence a první pomoc.
  • 8. Omrzliny, úpal, úžeh, akutní horečnaté stavy.
  • 9. Otravy a poleptání.
  • 10. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
  • 11. Postup na místě události.
  • 12. Nejčastější onemocnění dětského věku.
  • 13. Studenti se v rámci pedagogické praxe seznámí s knihou úrazů a provedou její analýzu. Didakticky zpracují vybrané téma první pomoci, které realizují v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek, které budou doplněny vhodnými videoukázkami. Nácvik první pomoci.
Metody hodnocení
Závěrečným hodnocením je ústní zkouška - student zodpovídá a vysvětluje teoretické otázky, které si vylosuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.