PdF:ZS1BK_IVZ3 Integr. vědní základ 3 - Informace o předmětu
ZS1BK_IVZ3 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 3
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2
Úspěšné ukončení ZSBK_IVZ1, ZSBK_IVZ2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům formou integrovaného výkladu z přírodovědného a historického pohledu základní otázky vzniku člověka jako biologické bytosti a jeho vývoje v lidské společnosti.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: funkčně propojit základní poznatky poskytovaných přírodovědnými disciplinami; interpretovat témata sdružující dílčí problematiky v podobě konkrétních příkladů vzájemných interakcí v přírodním prostředí krajinné sféry a jeho vazbách na lidskou společnost; vysvětlit možnosti řešení současné situace formováním postojů k žádoucímu vývoji krajinné sféry – trvale udržitelný rozvoj, ekologické a environmentální přístupy atd. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vyjmenovat typy krajiny a určit typy krajiny podle fotografií;
- porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
- použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
- vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem;
- zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce;
- předkládat odůvodněné (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, související s využitím poznatků z IVZ III do pedagogické praxe;
Součástí ukončení předmětu je sběr materiálů do vlastního regionálního portfolia. - Osnova
- Krajina a vnímání krajiny člověkem
- Panoramatický náčrt
- Vývoj lidského druhu
- Člověk v krajině v době kamenné
- Využívání přírodnin člověkem
- Odpady a jejich využití
- Energie, zdroje energie
- Udržitelný život
- Občanská angažovanost a územní plánování
- Literatura
- doporučená literatura
- KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
- ČAPKA, František. Vlastivěda 5 : učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2005, 52 s. ISBN 8072890700. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- Přehled biologie. Edited by Stanislav Rosypal. 2. uprav. vyd. Praha: Scientia, 1994, 635 s., ba. ISBN 80-85827-32-8. info
- neurčeno
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
- Výukové metody
- výklad, sběr materiálů pro regionální portfolio, domácí příprava a studium
- Metody hodnocení
- seminární práce, písemný test
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ZS1BK_IVZ3