RJ2000 Didaktika ruštiny 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2000/Kombi01: Pá 27. 9. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 25. 10. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 15. 11. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 29. 11. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 13. 12. 16:00–17:50 učebna 4, O. Bobrzyková, J. Krejčí
RJ2000/Prez01: St 13:00–13:50 učebna 62, O. Bobrzyková, J. Krejčí - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na proces učení se cizímu jazyku – ruštině a proces osvojování ruštiny na českých základních
školách. Teoretická východiska prezentovaná v semináři jsou následně přímo propojena s možnostmi praktické aplikace
ve výuce ruského jazyka. V předmětu je též reflektována Učitelská praxe 1.
Cílem úvodního semináře k didaktice ruského jazyka je seznámit studenty s lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kurikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku.
- Osnova
- Obsah
- 1. Základní didaktické pojmy. Ruština jako druhý cizí jazyk. Kurikulární dokumenty.
- 2.Klasické a alternativní směry ve výuce ruštiny.
- 3. Teorie osvojování cizího jazyka
- 4. Učební styly. Strategie vyučování ruštiny.
- 5. Učitel ruského jazyka v praxi. Profesní rozvoj, sebereflexe, individualita učitele.
- 6. Výuka ruštiny na základních školách, faktor věku a diferenciace výuky ruštiny.
- 7. Jazykový transfer ve výuce cizího jazyka.
- 8. Bilingvismus, multilingvismus.
- 9. Žáci se specifickými potřebami učení ve výuce ruského jazyka.
- 10. Typy a struktura vyučovacích hodin.
- 11. Studentské portfolio. Složky, materiály.
- 12. Opakování.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Povinná účast na semináři. Docházka se eviduje. Nepřítomnost je potřeba doložit řádnou omluvenkou. Ústní kolokvium v ruském jazyce.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/RJ2000