RJ2002 Didaktika ruštiny 3
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2002/Kombi01: Pá 20. 9. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 4. 10. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 18. 10. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 8. 11. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 22. 11. 16:00–17:50 učebna 52, Pá 6. 12. 16:00–17:50 učebna 52, S. Koryčánková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Do výuky předmětu jsou zařazeny metody a přístupy ve výuce ruského jazyka. Pozornost je soustředěna na jejich
uplatnění ve vyučování, použití tradičních a alternativních postupů. Důraz je kladen na práci s učebnicemi ruštiny
a dalšími pomůckami ve výuce, jejich zhodnocení a praktické použití s ohledem na věk žáků, pedagogické požadavky
a cíle.
Studenti budou vedeni k prohlubování znalostí a schopností použití klasických i alternativních metod výuky ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. V rámci mikrovýstupů budou studenti vedeni k reflexi procesu výuky, zhodnocení potřeb žáků, použitých strategií pro dosažení pedagogických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopní použit klasické i alternativní metody ve výuce ruského jazyka v součinnosti s možnostmi použití učebnic a jiných pomůcek. Dále budou studenti schopni posoudit individuální potřeby u žáků se specifickými potřebami a použitý vhodnou strategií pro dosažení pedagogických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny. zhodnocení potřeb žáků, použitých strategií pro dosažení pedagogických cílů. Studenti se naučí samostatnosti v hodnocení vlastního postupu, výběru metod a pomůcek ve výuce ruštiny.
- Osnova
- Obsah
- 1. Teorie osvojování cizích jazyků. 2. Řečové dovednosti a jejích rozvoj v hodinách ruského jazyka.
- 3.-4. Výslovnost a problematika výuky fonetiky.
- 5.-6. Čtení. Prace s textem v hodinách ruského jazyka.
- 7.-8. Rozvoj poslechových dovedností. Prace s audio nahrávkou.
- 9.-10. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny.
- 11. Hry a dramatické postupy ve výuce ruštiny. 12. Problémy začínajícího učitele. Zkušenosti z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Studenti prezenčního studia - povinná docházka (80%).
Ústní zkouška. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/RJ2002