RJ2010 Praktická jazyková cvičení 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2010/Kombi01: Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 2, J. Krejčí
RJ2010/Prez01: St 14:00–14:50 učebna 62, J. Krejčí - Předpoklady
- Ruština na úrovni B2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní vědomosti z praktických jazykových cvičení. Studenti čtou a poslouchají ruskojazyčné texty a také pracují s ruskojazyčným internetem.
Předmět navazuje na jazykový seminář 1 (RJ2018). - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
diskutovat v rámci probraných konverzačních témat;
vyjadřovat své myšlenky s použitím nového lexika v psaném a ústním projevu;
správně používat gramatické a stylistické prostředky;
konfrontovat gramatické a lexikální jevy ruštiny a češtiny. - Osnova
- 1. Škola, školský systém v Česku a Rusku. Slovní zásoba na téma „Škola, studium“.
- 2. Vysoké školství: struktura studia v Česku a Rusku. Ruská slovesa s odlišnou vazbou. Lexikálně-sémantická skupina "znanije - poznanije".
- 3. Učitel, poslání učitele. Ruské sloveso "učiť" a jeho deriváty. Lexikálně-sémantická skupina "učitel - pedagog - vospitatel".
- 4. Věda a výzkum. Význam vědy v současné době. Ruská slovesa zkoumat, objevit, zkonstruovat.
- 5. Návštěva knihovny. Odborné studie a beletristická literatura v ruštině. Slovní obraty odborného funkčního stylu.
- 6. Informační a komunikační technologie. Číselné výrazy. Vazba číslovek s podstatnými jmény.
- 7. Umění v životě mladého člověka: současná světová a domácí hudební scéna. Ruské sloveso "slyšať" a jeho deriváty. Lexikálně-sémantická skupina známý - proslulý.
- 8. Umění v životě mladého člověka: film a divadlo. Vyjádření domněnky a nejistoty v ruštině.
- 9. Kulturní akce: divadlo, muzeum, galerie. Ruské slovo "kartina" a jeho použití.
- 10. Architektura: staré architektonické památky, moderní vzhled města. Jednočlenné věty v ruštině.
- 11. Procházka městem. Banka, pošta. Ruské řadové a hromadné číslovky.
- 12. Jdeme na návštěvu. Svátky, oslavy narozenin.
- Literatura
- doporučená literatura
- JANEK, Adam a Julija MAMONOVA. Učebnice současné ruštiny : vhodné i pro samouky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 410 s. ISBN 9788025128596. info
- LASKAREVA, Je. P. Čistaja grammatika. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2006, 336 s. ISBN 5865473689. info
- GLAZUNOVA, Ol‘ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražnenijach i kommentarijach : morfologija. 3-e izd. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2005, 423 s. ISBN 5865472925. info
- BARNET, Vladimír. Ruština pro pokročilé. 4., upr. vyd. Praha: Leda, 2003, 384 s. ISBN 8073350130. info
- GLAZUNOVA, Ol‘ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki : učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5200028272. info
- Výukové metody
- Seminář, dialogy, besedy a diskuse na probíraná témata, domácí úkoly, skupinové projekty v rámci probíraných okruhů, čtení a poslech ruských textů.
- Metody hodnocení
- Zápočet se skládá ze dvou částí:
a) Písemná část (je potřeba dosáhnout alespoň 75%), po úspěšném zvládnutí písemné části se student může přihlásit na ústní část.
b) Ústní část: student volně konverzuje s vyučující na zadaná témata, odpovídá tzv. četbu (ruská kniha, příp. několik knih v rozsahu 350 s.) a poslech (ruský film). Student předloží slovníček, který bude obsahovat minimálně 50 nových slov.
Hodnotí se gramatická správnost, obsah a použitá slovní zásoba, správná výslovnost a použití správných intonačních konstrukcí. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro studenty prezenčního studia je povinná pravidelná docházka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/RJ2010