PdF:RJ2033 Seminář z historického vývoje - Informace o předmětu
RJ2033 Seminář z historického vývoje 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2033/01: Pá 4. 10. 8:00–9:50 učebna 3, Pá 11. 10. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 25. 10. 10:00–11:50 učebna 2, O. Truhlářová
- Předpoklady
- Znalost ruštiny na úrovni C1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (4)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je procvičení získaných vědomostí z předmětu historický vývoj ruštiny 1. Důraz je kladen na aplikaci poznatků při rozboru vybraných staroruských textů a na sledování fonetických a morfologických rysů charakteristických pro starou ruštinu. Kromě toho zvláštní pozornost je věnována komparativním aspektům staroruského a staročeského jazyka.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto semináře studenti si osvojí základní pojmy a kategorie disciplíny, analyzují fonetické a morfologické diachronní změny ruštiny, propojují dříve osvojené poznatky z lingvistických disciplín (fonologie, morfologie a lexikologie) s nabytými znalostmi z předmětu; porozumí práci se staroruskými texty.
- Osnova
- 1. Základní pojmy a kategorie disciplíny. Archetipy a současná podoba slov.
- 2. Staroslověnština a ruština. Identifikace staroslověnismů v současné ruštině.
- 3. Porovnání hlavních rysů charakteristických pro jednotlivé slovanské skupiny jazyků.
- 4. Jery. Určování slabých a silných pozic v slově.
- 5. Vystopování vývoje měkkostní korelace a depalatalizačních procesů.
- 6. Analýza prozodických prostředků. Vznik akání a ikání.
- 7. Určování cokání, čokání, dzekání, cekání v ruštině.
- 8. Podstatná jména. Rozbor gramatických kategorií.
- 9. Skloňování staroruských substantiv.
- 10. Přídavná jména. Skloňování jmenných a složených tvarů ve staré ruštině.
- 11. Tvoření komparativních tvarů adjektiv.
- 12. Shrnutí a opakování.
- Literatura
- povinná literatura
- MRÁZEK, Roman, Galina Vladimirovna POPOVA a Aleš BRANDNER. Historický vývoj ruštiny. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2013, 202 s. ISBN 9788026303541. info
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 2: Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Praha: Euroslavica, 2009, 148 s. ISBN 978-80-85494-87-7. info
- VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. 5. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 112 s. ISBN 80-210-2961-7. info
- doporučená literatura
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 1: Nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 253 s. Nakladatelství Lidové noviny 1. ISBN 978-80-7106-575-3. info
- KOLESOV, Vladimir Viktorovič. Istorija russkogo jazyka v rasskazach. 3-e izd. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2005, 221 s. ISBN 5352014088. info
- LEŠKA, Oldřich. Jazyk v strukturním pojetí : kapitoly ze synchronní a diachronní analýzy ruštiny. Edited by Zdena Skoumalová. Vydání první. Praha: Euroslavica, 2003, xxxiv, 476. ISBN 8086420132. info
- neurčeno
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci. Vydání první. Praha: Euroslavica, 2009, 145 stran. ISBN 9788085494877. info
- Výukové metody
- Seminář. Pravidelná příprava na hodiny a plnění domácích úkolů. Individuální a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
1. pravidelná aktivní účast na seminářích;
2.průběžné plnění zadávaných úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie;
3. zvládnutí písemné zápočtové práce z probrané látky. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Studijní opory v IS
Odpovědník „Opredelenije drevněrusskich form“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_drevnerusskich_form.qref
Odpovědník „Opredelenije tipov sklonenija“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_tipov_sklonenija.qref
Odpovědník „Vozvedenie k archetipu“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Vozvesti_k_archetipu.qref - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/RJ2033