SPk801 Edukace žáků s narušenou komunikační schopností

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student/ka získá teoretické znalosti z oblasti edukace osob s narušenou komunikační schopností, nezbytné znalosti termínů komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči, získá znalosti týkající se charakteristiky komunikačních schopností v závislosti na typu a formě narušení. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s narušenou komunikační schopností z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností.
Výstupy z učení
•znalosti z oblasti edukace osob s narušenou komunikační schopností; •znalosti týkající se charakteristiky komunikačních schopností v závislosti na typu a formě narušení; •orientace v problematice rozvoje řeči u žáků s narušenou komunikační schopností; •základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence s ohledem na edukační proces. • Verbální, nonverbální komunikace a průběh komunikačního procesu v edukaci žáků s narušenou komunikační schopností. • Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Dítě a žák s narušenou komunikační schopností v různých typech škol. • Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. • Poruchy vývoje řeči a jejich odraz ve výchovně-vzdělávacím procesu. Logopedická intervence u dětí s NVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči ve škole. • Přístupy k rozvoji žáka s jednotlivými formami narušené komunikační schopnosti. • Přístupy k rozvoji jednotlivých jazykových rovin. • Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Lenka HRICOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Jana PAVELKOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Ivo ŠLAPÁK. Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 156 s. ISBN 978-80-210-7487-3. info
  • KOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁ. Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 113-124. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Analýza výskytu narušené komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni základních škol v Jihomoravském kraji. In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: MU, 2008, 14 s. 1. ISBN 978-80-7315-168-3. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
  • FIALOVÁ, Ivana. Rozumíš mi? : logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Illustrated by Edita Plicková. Praha: BLUG, 1998, 119 s. : i. ISBN 80-85635-81-X. info
Výukové metody
seminář, praktická výuka, diskuze, domácí příprava
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast;seminární práce, závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.