PdF:SPp011 Rodinná terapie pro handicapov - Informace o předmětu
SPp011 Rodinná terapie pro handicapované
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Plevová (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp011/01: každé sudé úterý 15:00–18:50 učebna 52, M. Plevová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s významem rodinné terapie a prohloubit u nich empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás.
Předmět se zabývá problematikou rodinné terapie, která pomáhá rodinám s postiženým dítětem i jednotlivcům řešit obtížné životní situace. Rodina se v současné době dostává do popředí zájmu společnosti, protože chování dětí ve školách se změnilo. Hlavními tématy jsou dítě se zdravotním postižením a rodinná psychoterapie. Předmět může přinést i velké poznání pro studenty, co pro ně znamená jeho rodina a jak ho ovlivňuje v životě. - Výstupy z učení
- • student se seznámí s problematikou rodinné terapie
• orientuje se v tématech dítě se zdravotním postižením a rodinná psychoterapie
• student je schopen si sestavit vlastní strom života-genealogie (podává porozumění, jak se setkávají různá vlákna biologie, kultur, rodin a historických období a mají vliv na utváření člověka). - Osnova
- • Vymezení pojmu a význam rodinné terapie
- • Klienti v rodinné terapii
- • Průběh terapie
- • Specifika dětí v rodinné terapii
- • Techniky v rodinné terapii
- • Gender.
- Literatura
- povinná literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání. Praha: Vyšehrad, 2017, 353 stran. ISBN 9788074297977. info
- PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii : učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 9788021043725. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001, 147 s. ISBN 8086022927. info
- doporučená literatura
- Valenta, M. (2001) Herní specialista. Olomouc, UP.
- Dlouhá, J, Dlouhý, M. a kol. (2015) Pedagogická podpora nemocného dítěte. Praha: UK.
- Vágnerová, M. (2004) Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- Terapie ve speciální pedagogice. Edited by Oldřich Müller. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 9788024741727. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 s. ISBN 978-80-210-5591-9. info
- VALENTA, Milan. Herní specialista v somatopedii. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 218 stran. ISBN 9788024421377. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- PLEVOVÁ, Marie. Dítě v nemocnici. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 53 s. ISBN 8021015519. info
- neurčeno
- TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch : rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017, 222 stran. ISBN 9788026205234. info
- LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Translated by Pavla Le Roch. Nové, přepracované vydán. Praha: Portál, 2016, 308 stran. ISBN 9788026211006. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013, 143 s. ISBN 9788026205197. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
- GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
- CAMPBELL, Ross. Potřebuji tvou lásku : (co můžeš udělat pro své dítě). Translated by Marta Holeková - Pavel Holeka. 4. vyd. Praha: Návrat domů, 2008, 135 s. ISBN 9788072551798. info
- SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006, 283 s. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
- TRÉLAÜN, Béatrice. Překonávání konfliktů v rodině. Translated by Abigail Kozlíková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 143 s. ISBN 8071789356. info
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788724. info
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Translated by Dagmar Brejlová. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 167 stran. ISBN 8071788724. info
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- CAMPBELL, Ross. Hledám svou cestu : jak se přiblížit dospívajícím. Translated by Míla Marková. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2001, 120 s. ISBN 8072550322. info
- PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 83 s. ISBN 8024790637. info
- RIEGER, Zdeněk a Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny : integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001, 254 s. ISBN 8086088065. info
- Společnost žen a mužů z aspektu gender : sborník studií. Praha: Open Society Fund, 1999, 171 s. info
- VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 308 s. ISBN 8070381280. info
- WHITE, Michael a David EPSTON. Narrative means to therapeutic ends. New York: W.W. Norton & Company, 1990, xvii, 229. ISBN 0393700984. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp011